"קהילה (מוגבלת) אתגרים והזדמנויות ביצירת קהילה מכילה" - סדרת מפגשים פתוחים תשפ"א

 

בשנת הפעילות תשפ"א אנו נדון בקשר שבין קהילה ואנשים עם מוגבלות "קהילה (מוגבלת) אתגרים והזדמנויות ביצירת קהילה מכילה". שיח הזכויות העוסק באנשים עם מוגבלות עוסק רבות במונח קהילה. שילוב קהילתי, קהילת האנשים עם מוגבלות (disability community) ודיור קהילתי הם דוגמא לכך. במסגרת עשרת המפגשים הבאים נבקש לחשוב (מחדש) על מונח זה כדי להבין טוב יותר מהי קהילה עבור אנשים עם מוגבלות, כיצד יוצרים אותה, איפה היא קיימת ולמה אנחנו בכלל צריכים אותה.

 

המפגשים יערכו בימי רביעי בשעות 16:00-14:30 דרך הזום במהלך החודשים אפריל-יוני 2021. 

פרטי הזום של המפגשים: https://huji.zoom.us/j/3128048322 (Meeting ID: 312 804 8322) כל המפגשים יהיו עם אותו הלינק.

המפגשים ילוו בתמלול סימולטני, לשאלות וצרכי נגישות נוספים ניתן לפנות אלינו במייל:
disability.studies@mail.huji.ac.il


פירוט ההרצאות (מתעדכן)

07.04.21 - כוחה של קהילה: בין שייכות להדרה
קהילה היא יותר מאוסף של אנשים, היא כוללת בתוכה תחושת שייכות ומכנה משותף. תחושת השייכות הזו מייצרת בסיס יציב והעצמה לפעולה בעולם. יחד עם זאת, בעצם כינון הקהילה היא גם מייצרת הפרדות וגבולות המגדירים מי לא מהווה חלק מהקהילה. במפגש נשאל מהו כוחה של קהילה, את מי היא כוללת ואת מי היא מדירה, מה מקומם של א.נשים עם מוגבלות בקהילה ומה תפקידן של קהילות המתארגנות על בסיס מוגבלות.
המפגש יכלול פאנל בהנחיית ד"ר ענת גרינשטיין, המרכז ללימודי מוגבלות, ובהשתתפות:
צמרת הרשקו, אשה לאשה, מרכז פמיניסטי חיפה
בועז אחד העם, המרכז ללימודי חרשות
טל(י) ווזנר-שלום-נבו, פעילה אנרכו-קווירית
לאחר הפאנל יתקיים דיון בהשתתפות הקהל

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן 

 

21.04.21 - מדיניות המעבר לדיור בקהילה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית: בציון עשור לדו"ח ועדת המומחים

המאבק לביטול המוסדות ותמיכה בחיים עצמאיים בקהילה הוא מאבני היסוד של תנועות הנכים בעולם. בימים אלו אנו מציינים עשור להגשת המלצותיה של ועדת מומחים במינוי משרד הרווחה, אשר עסקה במעבר של אנשים עם מוגבלות שכלית מדיור מוסדי לדיור בקהילה. בין המלצות הועדה ניתן למצוא תכנית הדרגתית לסגירת מוסדות ומעבר לדיור בקהילה.

במפגש יציגו פרופ' אריק רימרמן (יו"ר הוועדה, פרופסור אמריטוס וראש הקתדרה לרווחה ותכנון חברתי ע״ש ריצ’ארד קרוסמן, הפקולטה למדעי הבריאות והרווחה באוניברסיטת חיפה), וד"ר איילת גור (המחלקה לעבודה סוציאלית במכללת תל-חי)  את המדיניות בתחום וידונו באיזו מידה התממש חזונה של הוועדה ומה הצעדים הבאים שעלינו לנקוט.

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן. | לינק לתמלול האירוע - לחצו כאן

05.05.21 - כוחה של קהילה בהתמודדות עם משברים נפשיים

קהילה מכילה היא כזאת הנותנת מקום לכל חבריה לקחת חלק, אך האם הקהילה באמת בנויה להתמודד עם כל מצב? במפגש הקרוב בסדרה נבחן אילו כוחות יש לקהילה ולחבריה להתמודד עם משברים נפשיים ונבקש לדון האם זה בכלל תפקידם. במפגש נכיר אנשים וגופים הפועלים להדגיש את התפקיד של קהילה בהתמודדות עם מצבים נפשיים אקוטיים, נבין את היתרונות בשיטות השונות כלפי האנשים עצמם, משפחותיהם וסביבתם ונבקש לחשוף ולבקר את החסמים והאתגרים בתחום.

המפגש יכלול פאנל בהשתתפות:
פרופ' פסח ליכטנברג, מייסד עמותת סוטריה ישראל, לשעבר ראש החוג לפסיכיאטריה באוניברסיטה העברית, בעל ניסיון של 25 שנות ניהול מחלקה פסיכיאטרית סגורה מאותגרת קהילתיות.
עו"ס סיוון בר און, מייסדת ומנכ"לית ארגון דיאלוג פתוח ישראל – דפ”י, MSW בעבודה סוציאלית בדגש של נשים ומגדר, חוקרת חלופות אשפוז, אקטיביסטית בתחום ברה”ן ועו”ס בבית סוטריה נשים בירושלים.
מר אהרון ברלין, מלווה בבית סוטריה בירושלים עם ידע מניסיון

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

12.05.21 - קהילה במאה ה-21: אנשים עם מוגבלות במרחב הוירטואלי

במפגש הקרוב נעסוק בקהילות וירטואליות וננסה להבין את האתגרים וההזדמנויות שיש בהם. המפגש יורכב משתי הרצאות קצרות שלאחריהן יתקיים דיון בנושא.

סקס אחר - קהילת אנשים עם מוגבלות מדברים על מיניות
הרצאה של דני גרמייז, פעיל חברתי ומנהל קבוצת ״אני נכה וסקסי״, על איך קהילות וירטואליות מאפשרות לאנשים עם מוגבלויות להתמודד עם סוגיות של דימוי גוף, דימוי חברתי ומיניות.

פרפורמנס אקטיביסטי במדיה חברתית: נראות ויחסי יחיד-קהילה
אקטיביזם של מוגבלות ברשתות חברתיות משקף את יחסי היחיד והקהילה אליה הוא משתייך, או מנסה להימנע מלהשתייך. יחסים אלו מורכבים במיוחד אצל אנשים עם מוגבלות תקשורת הניתנת להסתרה. בהרצאתה, נעמי ביטמן, דוקטורנטית במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית, תבחן את יחסיהם עם קהילה מבוססת מוגבלות ומשמעויותיהם התרבותיות והפוליטיות סביב אלמנט הנראות- החיוני לאקטיביזם ברשתות חברתיות.
לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

19.05.21 - אני והחבר'ה? תלמידים עם מוגבלות ויחסים חברתיים בתוך הקהילה הבית ספרית

במפגש נעסוק באופן בו המרחב הבית ספרי מאפשר (או מעכב) לתלמידים עם מוגבלויות לפתח יחסים חברתיים משמעותיים עם תלמידים ללא מוגבלות כמו גם בינם לבין עצמם. במסגרת הדיון נעסוק בתפקיד של אנשי החינוך והמקצוע ביצירת מרחב מאפשר שכזה, ביחסים של מיעוט ורוב, וכן באופן בו הקהילה הרחבה צריכה ואמורה לקחת חלק בתהליך.

הפאנל יונחה על ידי ד"ר ענת גרינשטיין, המרכז ללימודי מוגבלות, וישתתפו בו:
ולי קולס, מנהלת רשת וקהילה, מנחה מתכללת בשלושה בתי ספר מכלים, אינקלו - מיוחד לכולם
טומי ברצ'נקו, פעיל חברתי לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות
יואב קריים, מנהל שותף של האשכול לשינוי חברתי בבית איזי שפירא

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן. | לינק לתמלול האירוע - לחצו כאן
 

26.05.21 - אמנות ונכות: אמנות ככלי לפיתוח קהילה

אילו יחסים מתקיימים בין אמנות, מוגבלות וקהילה? איזה תפקיד, אם בכלל, יש לאמנות בקידום ופיתוח של קהילה מכילה עבור אנשים עם מוגבלות? במפגש יוצגו מספר מקרי בוחן בשדה האמנות אשר מעידים על יחסי גומלין מורכבים בין האישי לחברתי ובין האסתטי לפוליטי. בין השאר נשאל על מקומם של יוצרות ויוצרים נכים בקהילת האמנות הרחבה וכן על חלקה ותרומתה של האמנות לתנועת הנכים ולפוליטיקה של המוגבלות. המפגש יורכב משתי הרצאות שלאחריהן יתקיים פאנל שאלות ותשובות בהנחיית ד"ר נילי ברויאר, הרכזת האקדמית של המרכז ללימודי מוגבלות.

פוליטיקה בתנועה: מחול משולב ופוליטיקה אסתטית גופנית / ד"ר גילי המר, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והתכנית ללימודי תרבות, האוניברסיטה העברית

גופי המהפכה: אמנות-נכות וקהילה / גב' נירה מוזר, החוג ללימודי התיאטרון וביה"ס לעבודה סוציאלית, האוניברסיטה העברית; והחוג לאמנות התיאטרון, אוניברסיטת תל אביב

לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן


02.06.21 - קהילות מצטלבות: אנשים עם מוגבלות בקהילה החרדית

במפגש זה נדון במקומם של אנשים עם מוגבלות בקהילה החרדית. בתוך כך, נבקש לשים את הזרקור על הִצְטָלְבִיוּת(intersectionality)  של קהילות, ועל האופן בו  משתלבת (או מתנגשת) זהות הקולקטיב החרדי לבין זה של האדם עם המוגבלות. המפגש יורכב משתי הרצאות שלאחריהן  תגובה של מר יעקב טייכמן, פעיל חברתי, ודיון עם הקהל:

לוקליזציה של זכויות אדם של אנשים עם מוגבלות בקהילות חרדיות // ד"ר צביקה אור, ד"ר עדי פינקלשטיין ושפרה אונגר, המרכז האקדמי לב

השפעת ההלכה היהודית והמשפט האזרחי על הורות ומשפחה של זוגות חרדים עם מוגבלות // עו"ד חיה גרשוני, אוניברסיטת ת"א

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן


09.06.21 - עיר לכולם? אנשים עם מוגבלות במרחב האורבני

מהפכת העיור הובילה לכך שכמחצית מתושבי העולם מתגוררים כיום בערים. במפגש זה נדון במשמעות תהליכי עיור ומגורים בעיר עבור אנשים עם מוגבלויות. במסגרת הדיון נרצה לבחון עד כמה ובאיזה אופן המרחב העירוני משמש כמרחב נגיש וקהילתי עבור אנשים עם מוגבלות, וכיצד לקדם מרחב שכזה. המפגש יכלול את ההרצאות הבאות ולאחר מכן דיון עם הקהל:

נגישות והעיר הגדולה: אנשים עם מוגבלות והמרחב העירוני - מריאלה יאבו, מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל ואוניברסיטת בן גוריון

מתנדבים מקדמי נגישות במרחב האורבני; קריית ביאליק – כמודל - ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, משנה לראש העיר קריית ביאליק ומנהלת נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.), עמותת נגישות ישראל (ע"ר).

כאוס מאורגן: נגישות אוטיסטית בברלין - דנה דיאמנט, אקטיביסטית ויוצרת קולנוע

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

16.06.21 - קהילות מצטלבות: אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית

במפגש נדון במצבם של אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית. בין השאר נבקש לבחון את מדיניות הדיור והרווחה עבור אוכלוסייה זו, את צרכיה הייחודיים, את האופן בו היא תופסת מהו שילוב קהילתי, את החסמים המרובים העומדים בפניה, את המענים האפשריים, והעשייה החברתית המתרחשת בימים אלו. המפגש יורכב מההרצאות הבאות:

דיור בקהילה לאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית: תמונת מצב, מיפוי חסמים והמלצות לשינוי מדיניות - ד"ר עדית סרגוסטי, אחראית תחום יישום מדיניות, ארגון בזכות

מהתמודדות אישית לעשייה חברתית: נקודת מבט של פעיל חברתי למען זכויות אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית - נואף זמירו, פעיל חברתי ורכז מוקד ייעוץ במרכז סנדיאן-בית איזי שפירא קלנסווה

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

23.06.21 -  עבודה סוציאלית קהילתית בעבודה עם אנשים עם מוגבלות

עבודה סוציאלית קהילתית מבקשת להניע שינויים חברתיים בקרב קהילות, זאת על ידי פיתוח מנהיגות מקומית ועידוד אקטיביזם חברתי. במובן זה, היא מבקשת לסייע לחברי הקהילה לחיות ולפעול כאזרחים במרחב הציבורי. במפגש זה נדון בתפקיד העבודה הסוציאלית הקהילתית בחיזוק וקידום קהילות מכילות עבור אנשים עם מוגבלות. במסגרת המפגש נדון במקרי הצלחה כמו גם באתגרים בדרך. המפגש יורכב מפאנל ודיון עם הקהל בהשתתפות:

- עו"ס לילך בר, מנהלת מרכז מנהיגות של אנשים עם מוגבלות, בית איזי שפירא

- עו"ס תמי גרוס, מבוי סתום ומרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית לרווחה חברתית באוניברסיטה העברית

- אסנת יחזקאל־להט, פורום לבריאות/ صِحة – מקדמים בריאות של אנשים עם מוגבלות, בית איזי שפירא

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן