ארכיון מפגשי שולחן עגול: הוראת לימודי מוגבלות בישראל

 

תשפ"א - שנה שלישית לפורום

26.01.21 מפגש שביעי של השולחן העגול בנושא "מחקר משתף - איך אפשר ללמד את זה?"

המפגש הראשון של השנה השלישית לפורום הוקדש לסוגית המחקר המשתף. מחקר משתף, תחת העקרון של "שום דבר עלינו בלעדינו" הוא אבן יסוד בלימודי מוגבלות. יחד עם זאת, הרבה פעמים אנחנו מוצאות את עצמנו ממליצות לסטודנטים.ות להמנע מביצוע מחקר משתף, בשל המורכבות הטכנית, הבירוקרטית ודרישות הזמן הכרוכות בכך. במהלך המפגש דנו באלו שינויים יאפשרו לשלב מחקר משתף בהוראת לימודי מוגבלות ובעיקר בקורסים וסמינריונים. במהלך המפגש הרצו ד"ר ענת גרינשטיין וד"ר קרוליין גוטמן ולאחר מכן התקיים דיון בהשתתפות הקהל.

המפגש התקיים בזום, לצפייה בהקלטת האירוע לחצו כאן

 

תש"פ - שנה שנייה לפורום

25.11.19 מפגש רביעי של השולחן העגול בנושא "בין תיאוריה לשטח: להתמודד עם הפער במסגרת הוראת לימודי מוגבלות".

המפגש הראשון של השנה השנייה לפורום הוקדש לפערים שבין הוראת תיאוריה ביקורתית לבין העבודה בשדה המקצועי, למשל בעבודה סוציאלית או בריפוי בעיסוק. בעוד לימודי מוגבלות מושתתים על חשיבה ביקורתית אודות מוגבלות, חברה ותרבות ניכר כי השטח פעמים רבות משקף מציאות אייבליסטית, מפלה ומדירה. בפעמים אחרות, המציאות התעסוקתית היא בעיקר אפורה, טכנית וטרודה בכיבוי שרפות, כלומר רחוקה מההבטחה הגלומה בתיאוריה הביקורתית ובחזונה לצדק חברתי. במציאות שכזו עולות השאלות: באיזו מידה העקרונות הפוליטיים והאתיים שאנו מחנכות,ים אליהם בלימודי מוגבלות יכולים להתממש בשדה המקצועי הנוכחי? כיצד הפער בין האידיאלים לשטח פוגש את הסטודנטיות במקצועות הבריאות, הטיפול והרווחה והאם יש בו כדי לעורר תסכול והתנגדות? וכשמידת ההשפעה שיש לסטודנטיות ועובדות צעירות על השדה המקצועי היא נמוכה, האם החשיבה הביקורתית הופכת לרועץ? המפגש כלל שתי נקודות מבט משלימות: אחת שהציגה את הדילמות וההתמודדות עם הסוגיה מהצד של המרצה והשנייה שסיפרה אודות המתחים והמורכבויות שבתהליך הלמידה מהעמדה של הסטודנטית ומי שהחלה לעבוד בשדה המקצועי. מציגות: ד"ר מיכל הופמן, מרצה בסוציולוגיה ולימודי מוגבלות בחוגים לריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. סמאח עבאס, עו"ס עם מוגבלות שעובדת במזרח ירושלים.

לתמלול: לחצ/י כאן.

 

19.02.20 מפגש חמישי של השולחן העגול בנושא "חווית הנכות: מקומן של סימולציות של מוגבלות בהוראה".

המפגש עסק במקומן של סימולציות של מוגבלות בהוראה, כלומר פעילויות שמטרתן להעביר את חווית המוגבלות לאנשים ללא מוגבלות (או ללא אותה מוגבלות). מה מטרת סימולציות מעין אלה? האם יתכנו מטרות שונות בהקשרים אקדמיים שונים (לימודי מוגבלות/לא לימודי מוגבלות)? אילו תכנים ומסרים עוברים או צריכים לעבור בסימולציות אלו? האם וכיצד ניתן להעביר חווית נכות/מוגבלות? המפגש התחיל עם שתי הרצאות ולאחריהן התקיים דיון פתוח: גילי המר מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית - "סימולציות של מוגבלות במרחב התרבותי ובהוראה: בין חוויה רב-חושית לחד-מימדית". ההרצאה תתבסס  על ספרה: עיוורון מבעד למראה – ביטויים פרפורמטיביים של עיוורון, מגדר וגוף (Blindness through the Looking Glass – The Performance of Blindness, Gender, and the Sensory Body). גב' דורית טריואקס, מנהלת מסעדת Blackout, ומר מוחמד שקור, מדריך סדנאות ורכז נגישות, מרכז "נא לגעת" - "נא לגעת בחושך – תפקיד החושך ככלי להמחשת מוגבלות וזהו".

לתמלול: לחצ/י כאן.

 

2.7.20 מפגש שישי של השולחן העגול בנושא "ללמד לימודי מוגבלות במציאות משתנה – כשהשטח פוגש את הכיתה

המפגש השישי של השולחן העגול להוראת לימודי מוגבלות שנערך בזום בשל מגפת הקרונה בשיתוף פעולה אקדמי של המרכז ללימודי מוגבלות באוניברסיטה העברית, פורום חיפה ללימודי מוגבלות שבאוניברסיטת חיפה והצוות המוביל את תחום לימודי המוגבלות בקריה האקדמית אונו. עד כה דנו בדילמות שונות הקשורות להוראת לימודי מוגבלות באקדמיה הישראלית, ביניהן הוראת לימודי מוגבלות לאנשי מקצועות הבריאות והרווחה, תפקידן של הרצאות אורחות בהוראת לימודי מוגבלות, סימולציות בהוראה ועוד.

המפגש התחיל עם שתי הרצאות קצרות ולאחריהן התקיים דיון פתוח בדילמות שהוצגו: "נעים מאוד - הדרה: דילמות בהוראת לימודי מוגבלות בתקופת הקורונה" / ד״ר נועה טל אלון, רכזת ההתנסות המעשית במיקוד שילוב והכלה, החוג לחינוך וחברה. הקריה האקדמית אונו. "אתגרים בהוראה: כאשר המציאות הסוציו-פוליטית פוגשת את המוגבלות- מצבם של הערבים בישראל" / ד״ר וידאד מסאלחה, רכזת מיקוד שילוב והכלה, החוג לחינוך וחברה – מסלול  מזרח ירושלים. הקריה האקדמית אונו. 

להקלטת המפגש: לחצ/י כאן

 

תשע"ט - שנה ראשונה לפורום

9.5.18 מפגש ראשון של השולחן העגול בנושא "הוראת לימודי מוגבלות באקדמיה הישראלית: סוגיות ולבטים" 
במפגש ראשון מסוגו, התכנסנו סביב שולחן עגול על מנת לדון בסוגיות הנוגעות לאתגרים הייחודיים בהוראת לימודי מוגבלות. המפגש כלל הרצאות קצרות של ד"ר שגית מור, ד"ר נצן אלמוג, ד"ר עדי פינקלשטיין וד"ר רוני הולר- ולאחריהן נפתח הדיון למחשבות של כולם. במפגש נכחו מרצות ומרצים אשר מעבירים או מעוניינים להעביר קורסים בלימודי מוגבלות וכן סטודנטים ופעילים בתחום, המבקשים ליצור עבור סטודנטים מסגרות ניתוח ביקורתיות ביחס להיבטיה החברתיים של תופעת המוגבלות. 
לתמלול: לחצ/י כאן.

20.11.18  מפגש שני של השולחן העגול בנושא: "ללמד לימודי מוגבלות את אנשי המקצוע" 
המפגש דן בדילמות הקשורות בהוראת לימודי מוגבלות לאנשי מקצוע בתחומי הרפואה, השיקום, החינוך והרווחה.  במפגש התקיים שולחן עגול על מנת לדון בסוגיות אלו ובסוגיות דומות אשר עלו על ידי משתתפיו.
לתמלול: לחצ/י כאן.

11.4.19 מפגש שלישי של השולחן העגול  בנושא: "הרצאות אורחות: בין פורנו השראה לידע מתוך חוויה"
במפגש זה דנו בתפקידן של הרצאות אורחות בהוראת לימודי מוגבלות ובדילמות שהן מעוררות: מה מטרת מפגשים מעין אלה? האם יתכנו מטרות שונות בהקשרים אקדמיים שונים (לימודי מוגבלות/לא לימודי מוגבלות)? איך להימנע מ"פורנו השראה" ואיך לקדם ידע מתוך חוויה? מהם יחסי הכוח בתוכם נטועות הרצאות אלו – כוח של ידע, כוח כלכלי? אילו תכנים ומסרים עוברים או צריכים לעבור בהרצאות אלו? איך להבטיח שיעבור המסר שאני רוצה שיעבור – כמארח/ת וכמתארח/ת? ועוד. המפגש כלל הרצאות קצרות של אסנת להט וד"ר כרמית-נעה שפיגלמן, ולאחריהן דיון חופשי.

לתמלול: לחצ/י כאן.

שולחן עגול עברית

תמונה מהמפגש הרביעי של הפורום שהתקיים באוניברסיטה העברית בתאריך 25.11.19