check
"מוגבלות בראייה חברתית - איפה אנו עומדים ולאן שואפים" - סדרת מפגשים פתוחים בשנת פעילות תשע"ח | המרכז ללימודי מוגבלות

Table of Contents

"מוגבלות בראייה חברתית - איפה אנו עומדים ולאן שואפים" - סדרת מפגשים פתוחים בשנת פעילות תשע"ח

 

בשנת תשע"ח במסגרת סדרת ההרצאות התמקדנו בשני תחומים מרכזים בחייהם של אנשים עם מוגבלות: תחום ההשכלה באופן כללי וההשכלה הגבוהה בפרט, ותחום האוטונומיה, הגדרה עצמית ובחירה. בחנו, בין היתר, את זכותם של אנשים עם מוגבלות למימוש תחומים אלו, דרכים להגשמתם ונציג פרוייקטים ושירותים שונים המנסים לקדם תחומים אלו. דנו באופן ביקורתי בפערים בין המצב הקיים לבין המצב הרצוי בהתבסס על הגישה החברתית למוגבלות.

 

פירוט הרצאות:

 "אף אדם אינו אי": מחשבות מחודשות  על פגיעות ותלות בחייהם של אנשים עם מוגבלות
במהלך המפגש אותגרו מחדש מושגים כמו- תלות, פגיעות, עצמאות ואוטונומיה בחייהם של אנשים עם מוגבלות. ליאורה רופמן, דוקטורנטית בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן, חוקרת זכויות אדם של אנשים עם מוגבלות ומורשת לנגישות השירות- שיתפה ממחקרה החשוב. ד"ר ליאור חביב, ד"ר לביופיזיקה ומהנדס, מפתח ויזם בתחומים הנוגעים לחדשנות טכנולוגיה והכלה- סיפר את סיפורו האישי והביא נקודות מבט מרתקות.

לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.    לתמלול: לחצ/י כאן.

2.5 אינטרסקס: הקונפליקט בין גוף לחברה וזכות הבחירה
במפגש הרצתה: ד"ר לימור מעודד-דנון, פוסט דוקטורנטית בעמיתי מרטין בובר למדעי הרוח והחברה באוניברסיטה העברית ומרצה בתחום הביו-פוליטיקה של מין/מגדר בגוף באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובאוניברסיטה העברית. במפגש המרתק דיברה ד"ר מעודד-דנון על הפער הקיים בין השיח הרפואי-אבחנתי לשיח של בחירה מגדרית. מי מגדיר את הגוף? ואילו השלכות קיומיות ומעשיות יש לשאלה זו במקרים של אינטרסקס.

לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: https://disabilities.huji.ac.il/sites/default/files/s-wdis/files/tmlvl_-_2.5.2018_1.docx

9.5 מוגבלות במשפט, מוגבלות ומשפט :על הקשרים ההדדיים בין התפתחות שיח הזכויות והגישה הביקורתית למוגבלות
במפגש הרצתה ד"ר שגית מור, מרצה בכירה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, חברת הועדה המייעצת לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. תחומי מומחיותה הם לימודי מוגבלות וזכויות אנשים עם מוגבלויות. ממקימות הפורום האינטרנטי העוסק בלימודי מוגבלות בישראל (IDSN) וכן מרכזת את קבוצת החוקרים של לימודי מוגבלות ומשפט באגודה למשפט וחברה. פרסומיה עוסקים בנושאים מגוונים, כולל קצבאות נכות, תעסוקה, נגישות, נגישות למשפט, ביואתיקה ועוד.
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן  לתמלול: https://disabilities.huji.ac.il/sites/default/files/s-wdis/files/tmlvl_-_9.5.2018.docx

16.5 פרספקטיבות שונות בגישה ממוקדת אדם 
במפגש התארחו גב' סועאד דיאב ומר מארק שמיס ודנו בנושא של גישה ממוקדת אדם מפרספקטיבות שונות. גב' דיאב, מנהלת ומפתחת תכניות בתחום אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית במסגרת ישראל מעבר למוגבלות, עוררה דיון על חיוניותו של המרכיב התרבותי והמגדרי בשיח על מוגבלות ועל חשיבותו של שינוי תודעתי חברתי בנושא. מר שמיס, ראש אגף בכיר הערכה, הכרה ותכניות, במינהל מוגבלויות במשרד הרווחה; שוחח על שינויים ומגמות חדשות במנהל המוגבלויות לאור גישה ממוקדת אדם. 
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

דבר עלינו בלעדינו בכנסת:  אנשים עם מוגבלות כשותפים להליכי חקיקה בעניינם- חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות כמקרה בוחן
במפגש התארחו רונן גיל, יזם ופעיל חברתי, מחלוצי הקהילה האוטיסטית בישראל, ממייסדי אס"י – פעילי הקהילה האוטיסטית בישראל ומר יותם טולוב, מנכ”ל "בזכות", עורך דין במקצועו, אשר ריכז את תחום הכשרות המשפטית ואפוטרופסות בארגון. רונן שוחח הצורך בתיקון מהותי של כמה  דברי חקיקה בדגש על חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות בבחינת 'שום דבר עלינו לא יוכרע בלעדינו' וסיפר על פעילותו החברתית בועדות הכנסת בהקשר זה. יותם סיפר על התגלגלות ותובנות התהליך של חשיבה אזרחית משותפת אודות שינוי בחוק האפוטרופסות.
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצ/י כאן.

30.5 'ואיפה הרמפה שלי?' - נגישות ההשכלה הגבוהה גם לסטודנטים עם מוגבלות נפשית
במפגש הרצתה ד"ר מיכל טנא-רינדה, מרפאה בעיסוק, מרצה בקריה אקדמית אונו, עובדת במכון להנגשה קוגניטיבית ומנהלת תוכנית של פיתוח ידע בג'וינט. את הדוקטורט שלה עשתה באופן ספציפי על הנגשה של השכלה לאנשים בבריאות הנפש. מיכל שיתפה ממחקרה החשוב אודות חוויתם של סטודנטים עם מוגבלות נפשית, על ההתאמות שניתנות וכן דיברה על מה עוד חשוב לפתח ולעשות בענין.
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצי/י כאן.

6.6 קבוצות לסינגור עצמי וייצוג קהילתי
במפגש התארחו ד"ר דורית ברק, חוקרת מרצה ופעילה בסינגור וניהול עצמי של קבוצות של אנשים עם מוגבלויות וכרכזת האקדמית של התכנית לפיתוח רשת ארצית של קבוצות לסינגור עצמי, בהובלת עמותות אלווין ישראל ובית איזי שפירא. דורית שיתפה מניסיונה על הקמתן של קבוצות סינגור עצמי בארץ, מטרותיהן ומצבן כיום. לדבריה הגיב מר דודו חפצדי, מסנגר בקבוצות לסינגור עצמי במסגרת התכנית לפיתוח רשת ארצית של קבוצות לסינגור עצמי, בהובלת עמותות אלווין ישראל ובית איזי שפירא ופעיל בדיוני וועדת החוקה של הכנסת על השינויים בחוק האפוטרופסות. דודו שיתף בסיפורו האישי, כיצד הצטרף לקבוצה, תהליך ההתפתחות האישי שעבר במסגרתה ועשייתו כיום. 
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

13.6 טכנולוגיה נגישה בעידן דיגיטלי: תרומתה לשילוב בחינוך 
במפגש גב' אילנה ביניש- סיפרה על תחום עיסוקה כמורשת נגישות שירות, יועצת לארגונים שחייבים בביצוע התאמות נגישות בשירות בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ועל תחום התמקדותה- אינטרנט, והנגשת מידע. אילנה סיפרה על התפתחותן של טכנולוגיות סיוע ועל השימוש בהן כיום. בהמשך דיברה גב' ניצן צליק, יו"ר גרעין סמ"ן באוניברסיטה העברית על החוויה המורכבת של להיות סטודנט באקדמיה, על בעיות נגישות העולות בשטח, על פעילות התא בהסברה וקידום מודעות ועל מה שעוד חשוב לפתח. 
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

20.6  מימוש הפוטנציאל האנושי: התפקיד של מערכות החינוך
במפגש הרצה הרב רפי פוירשטיין, נשיא "מכון פוירשטיין"  ורב קהילה על הגישה של מימוש הפוטניאל האנושי המבקשת לראות את "תמונת האדם" והאמונה באפשרויות הגלומות בו. מר עדי נתן- מורה לחינוך מיוחד ומאמן אישי, מומחה לנגישות מערכות מידע, החי עם עיוורון מולד ונעזר בכלב נחייה; סיפר את סיפורו האישי, על החיים עם העיוורון לאורך תקופות חייו, ועל בחירה בחיים עצמאיים ומלאי משמעות ועשייה. 
לצפייה בסרטון:לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י.

27.6  לבחור או לא לבחור? בחירה, אנשים עם מוגבלות שכלית ומדינת הרווחה

המפגש שחתם את סדרת המפגשים לשנה זו נגע בסוגיה הנשזרה לאורך כל מפגשי הסמסטר והיא ליבת הנושאים כולם: בחירה. ד"ר רוני הולר פתח בהצגת המושג בחירה והמורכבות העולה ממנו במפגש עם המושג עצמאות. ניסינו להבין באיזו מידה מתממשת בחירה בהקשר של מערכות הרווחה בישראל בתחומי מדיניות שונים. ד"ר שירלי ורנר עוררה דיון בסוגיה זו בדגש על תחום הדיור, שעסק בשאלת הבחירה ומימוש רצון הפרט בוועדות האבחון וההשמה. במפגש גם הענקנו תעודות מלגה לשתי המלגאיות הנהדרות החדשות שלנו: תמר גבע ושונית גול, שהציגו את עצמן ומחקרן בקצרה. 
לצפייה בסרטון:לחצ/י כאן.   לתמלול:לחצ/י כאן.