ארכיון חומרים

במרכז ללימודי מוגבלות אנו עושים מאמץ גדול לתעד כמה שיותר מהפעילות שלנו ולשתף אותה בצורה מסודרת לקהל הרחב.

בעמוד זה תוכלו למצוא מידע אודות הפעילות שלנו מכל שנות המרכז יחד עם הקלטות של מפגשים וקבצי תמלול שלהם.  

נתקלתם בלינק שבור? (קישור שאינו מוביל למקום הנכון) נשמח לדעת. פנו אלינו במייל - disability.studies@mail.huji.ac.il

 

 

 

ארכיון סדרות מפגשים פתוחים

במסגרת פעילות המרכז ללימודי מוגבלות בכל שנה אנו עורכים סדרת מפגשים הפתוחים לקהל הרחב העוסקים בנושא גג הקשור ללימודי מוגבלות וחוקרים אותו מזוויות שונות. המפגשים מתקיימים בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית בקמפוס הר הצופים במהלך סמסטר ב' של שנת הלימודים ופתוחים לקהל הרחב. אנו מזמינים אתכם לצפות במפגשים שלנו משנים קודמות ולהצטרף אלינו למפגשים בעתיד.

בדף זה תוכלו למצוא את ארכיון המפגשים הפתוחים מכל שנות פעילות המרכז, מחולק לדפי משנה לפי שנת פעילות. בכל דף תוכלו למצוא הקלטה ותמלול של המפגש, אם ישנו לינק שבור ניתן לפנות אלינו במייל הבא: disability.studies@mail.huji.ac.il 

*********************

בשנת תשפ"א אנו נדון בקשר שבין קהילה ואנשים עם מוגבלות "קהילה (מוגבלת) אתגרים והזדמנויות ביצירת קהילה מכילה". שיח הזכויות העוסק באנשים עם מוגבלות עוסק רבות במונח קהילה. שילוב קהילתי, קהילת האנשים עם מוגבלות (disability community) ודיור קהילתי הם דוגמא לכך. במסגרת עשרת המפגשים הבאים נבקש לחשוב (מחדש) על מונח זה כדי להבין טוב יותר מהי קהילה עבור אנשים עם מוגבלות, כיצד יוצרים אותה, איפה היא קיימת ולמה אנחנו בכלל צריכים אותה.

 

לחצו כאן לצפייה בהקלטות ותמלולים של המפגשים משנה זו.

 

 

בשנת תש"פ במסגרת סדרת המפגשים הפתוחים סקרנו את מקומם של אנשים עם מוגבלות כאזרחים בחברה הישראלית. במאה העשרים ואחת אזרחות במדינה דמוקרטית אמורה להעניק לאדם שורה של זכויות אזרחיות, פוליטיות וחברתיות. להיות אזרח גם גורר אחריו ציפייה כי האדם ימלא את חובתו האזרחית, כגון שירות צבאי/לאומי או השתלבות בשוק העבודה, ואף מסמן את הגבול בינינו לבין ה"אחר", זה שאינו אזרח. יחד עם זאת, מחקרים ביקורתיים מאתגרים את מושג האזרחות ומראים כי כרטיס הכניסה לעולם האזרחות אינו מחולק באופן הוגן, וכי קבוצות מסוימות בחברה מקבלות מעמד עודף על פני קבוצות אחרות. בסדרת המפגשים הזו, שהתקיימה במרחב הוירטואלי באמצעות תוכנת זום, דנו במעמד האזרחי של אנשים עם מוגבלויות בישראל ונבחן סוגיות שונות הקשורות למעמד זה.

לחצו כאן לצפייה בהקלטות ותמלולים של המפגשים משנה זו.

 

בשנת תשע"ט במסגרת סדרת המפגשים סקרנו את הגישה הרפואית/ פרטנית למוגבלות וכן את הגישה (גישות) חברתיות וגישות ביקורתיות. במהלך הסמסטר דנו בסוגיות שונות הקשורות לחייהם של אנשים עם מוגבלות תוך נסיון לדון בסוגיות אלו תחת הפרספקטיבה החברתית-ביקורתית למוגבלות. מרבית שיעורי הקורס ניתנו על-ידי מרצים אורחים מתחומים מגוונים. כמו כן, הקורס היה פתוח בפני שומעים חופשיים מהקהל הרחב.

לחצו כאן לצפייה בהקלטות ותמלולים של המפגשים משנה זו.

 

בשנת תשע"ח במסגרת סדרת ההרצאות התמקדנו בשני תחומים מרכזים בחייהם של אנשים עם מוגבלות: תחום ההשכלה באופן כללי וההשכלה הגבוהה בפרט, ותחום האוטונומיה, הגדרה עצמית ובחירה. בחנו, בין היתר, את זכותם של אנשים עם מוגבלות למימוש תחומים אלו, דרכים להגשמתם ונציג פרוייקטים ושירותים שונים המנסים לקדם תחומים אלו. דנו באופן ביקורתי בפערים בין המצב הקיים לבין המצב הרצוי בהתבסס על הגישה החברתית למוגבלות. 

לחצו כאן לצפייה בהקלטות ותמלולים של המפגשים משנה זו.

 

בשנת תשע"ז סדרת ההרצאות התמקדה בזכויות האדם הבולטות באמנת האו''ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות (CRPD), שאושררה על ידי ישראל בשנת 2012. אמנה זו נועדה לקדם, להגן ולהבטיח שכל אדם עם מוגבלות ייהנה משוויון מלא והגנה על כל זכויות האדם, תוך שמירה על כבודו. אחת לשבועיים ארחנו מרצה מומחה בתחום, שהציג נושא מסוים ואת השלכותיו על חיי היומיום של אנשים עם מוגבלות בישראל בראייה פרטנית ומערכתית. כך עמדה אמנת האו''ם ומשמעותה לדיון בכל מפגש, בו בחנו את השלכותיה על מדיניות ופיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים. 

לחצו כאן לצפייה בהקלטות ותמלולים של המפגשים משנה זו.

 

*********************

תמונה מתוך מפגש פתוח לקהל הרחב

"אזרחות טובה? מקומם של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית" - סדרת מפגשים פתוחים תש"פ

 

בשנת הפעילות תש"פ דנו במקומם של אנשים עם מוגבלות כאזרחים בחברה הישראלית. במאה העשרים ואחת אזרחות במדינה דמוקרטית אמורה להעניק לאדם שורה של זכויות אזרחיות, פוליטיות וחברתיות. להיות אזרח גם גורר אחריו ציפייה כי האדם ימלא את חובתו האזרחית, כגון שירות צבאי/לאומי או השתלבות בשוק העבודה, ואף מסמן את הגבול בינינו לבין ה"אחר", זה שאינו אזרח. יחד עם זאת, מחקרים ביקורתיים מאתגרים את מושג האזרחות ומראים כי כרטיס הכניסה לעולם האזרחות אינו מחולק באופן הוגן, וכי קבוצות מסוימות בחברה מקבלות מעמד עודף על פני קבוצות אחרות. בסדרת המפגשים הזו, שהתקיימה במרחב הוירטואלי באמצעות תוכנת זום, דנו במעמד האזרחי של אנשים עם מוגבלויות בישראל ונבחן סוגיות שונות הקשורות למעמד זה.

 

פירוט הרצאות:

01.04.20 מוגבלות בימי קורונה - מבט ביקורתי על אנשים עם מוגבלות ומשבר הקורונה בישראל/ נעמה לרנר, עו"ד רויטל לן כהן ויואב קריים.

מפגש מיוחד עם שלושה דוברות ודוברים שהרצאו על נושאים שונים הקושרים בין משבר הקורונה לאנשים עם מגובלות: 

נעמה לרנר, "בזכות", המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות. ההרצאה תעסוק בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות המתגוררים במוסדות בעת משבר הקורונה, והיעדר שירותים מותאמים ומספקים עבור אנשים עם מוגבלות שמתגוררים בקהילה. עו"ד רויטל לן כהן – קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ואמא לנער עם אוטיזם. ההרצאה תעסוק בכשלים המערכתיים של משרד החינוך ו/או המדינה בהבטחת שירותים חיוניים, מתאימים ואיכותיים לילדים ומתבגרים עם מוגבלויות ולבני משפחתם במצב החירום הנוכחי. יואב קריים, מנהל שותף של האשכול לשינוי חברתי, בית איזי-שפירא. נושא ההרצאה "בין קריסה להזדמנות – התמודדות עם זמני משבר" והיא תעסוק בבדידות של אנשים עם מוגבלות ובצורך ברשת תמיכה פיזית מעבר לזו הדיגיטלית בימים אלה.

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

22.04.20 עצמאות OUT: המסע אל עבר שיח פוליטי לא יכולתני/ ד"ר ליאורה רופמן

במסגרת המפגש ולאור יום העצמאות הקרב, נדון באופן ביקורתי במושג העצמאות וננסה להבין למה עצמאות זהOUT  באופן כללי ועוד יותר בעידן הקורונה. במאה העשרים ערך העצמאות אומץ על ידי תנועת הזכויות של אנשים עם מוגבלות ככלי פוליטי. בניסיונם להשתחרר מהדימוי התלותי והפגיע שהכתיב המודל הרפואי, נכים הגדירו מחדש את מושג העצמאות וניכסו אותו עבור עצמם. ובכל זאת, מתוך התנועה הושמעו גם קולות ביקורת שטענו מנגד כי ערך העצמאות ניזון ממקורות אייבליסטים וכי מדובר במושג שמשמר כוח פוליטי של קבוצות הגמוניות. מתוך כך נפנה לבחינה מחודשת של המושגים החלופיים "תלות" ו"פגיעות" וננסה להבין כיצד תפיסה זו יחד עם התמקדות במונח האוטונמיה פותחת צוהר להבנה מעמיקה של ניסיון החיים של אנשים עם מוגבלות והקשר שלהם לזולת.

המרצה: ד"ר ליאורה רופמן, מנכ"לית עמותת מיח"א ומרצה בקריה האקדמית אונו במסלול ללימודי חינוך וחברה

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

06.05.20 מה נשמע? צורות תקשורת חלופיות בעולם מדבר/ ד"ר מיכל גלייטמן

במפגש נשאל מה זו שפה? מה זו תקשורת? מה הקשר שלהן לדיבור? ומה המשמעות של אלה עבור מי שלא משתמשת בשפה דבורה? ההרצאה תאתגר תפיסות שגורות ביחס לשפה - למשל שחשוב לציית לחוקים ולדבר ״נכון״ כדי שיבינו אותך. במקום זאת תוצג גישה ששמה במרכז את חופש הבחירה של הדובר, ונדון בהשלכות של גישה כזו על האופן שבו אנחנו מבינים מוגבלויות שמשפיעות על שפה ותקשורת.

המרצה: ד"ר מיכל גלייטמן, עמיתת מחקר במכון ון-ליר בירושלים.

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

13.05.20 אהבה ללא גבולות? תפיסות עו"סים ביחס לזוגיות של אנשים עם מוגבלות שכלית במסגרות דיור חוץ-ביתיות/ עו"ס חן בונדורבסקי

על אף שהאמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות מדגישה את הזכות של אנשים עם מוגבלות לזוגיות, מיניות ומשפחה, גם כיום בחלק לא מבוטל של המקרים, אנשים עם מוגבלות שכלית אינם מצליחים לממש זכות זו. בהמשך לכך, נראה כי תפקיד מרכזי ביכולת לממש זכות זו הינו בידיהם של אנשי המקצוע, ובהם העובדים הסוציאליים. המפגש יעסוק באופן בו עובדות ועובדים סוציאליים המועסקים במסגרות דיור של אנשים עם מוגבלות שכלית תופסים את הזכות לזוגיות ומאפשרים לממשה.

המרצה: חן בונדורבסקי-היימן, M.S.W.. עו"ס במכבי שירותי בריאות ומטפלת רגשית בילדים על הספקטרום האוטיסטי בעמותה לילדים בסיכון.

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

27.05.20 א.נשים בזנות ומוגבלות: חיבורים ושותפויות / עו"ס הילי עישר אלמגור ופאנל עם נציגות מ"ארגמן - ארגון נשים עובדות"

במפגש ננסה לבחון את החיבורים, ההקבלות וגם ההבדלים שבין מוגבלות וזנות. בין השאר נדון בסוגיות של זהות, סוכניות (agency), אקטיביזם וכלכלה, והאופן בו א.נשים משתי הקבוצות מתמקמות,ים בתוכן. לאחר דברי הפתיחה, יתקיים פאנל בהשתתפות הדוברות/ים.

הדוברות/ים: הילה עישר אלמגור, אקטיביסטית, עמותת "ארגמן – ארגון נשים עובדות" נילי ברויאר, רכזת אקדמית, המרכז ללימודי מוגבלות, ודוקטורנטית בלימודי מוגבלות, אוניברסיטת אילנוי בשיקגו איילת בן נר, אקטיביסטית, עמותת "ארגמן – ארגון נשים עובדות" הוד הורביץ, אקטיביסט, עמותת "ארגמן – ארגון נשים עובדות" ד"ר ענת גרינשטיין, חוקרת בלימודי מוגבלות ופעילה ב"אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה"

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

03.06.20 רפורמה בתחום האפוטרופסות: אתגרים והזדמנויות /עו"ס בוני גולדברג ועו"ס ועו"ד אפרת רייך

ממשלת ישראל מינתה צוות בין-משרדי שמטרתו לבחון את תחום האפוטרופסות ואת החלופות לתמיכה והגנה על אנשים בגירים עם מוגבלות. הדו"ח של הצוות, אשר אושר ע"י משרדי המשפטים, הרווחה והבריאות ופורסם בפברואר שנה שעברה, הציג שורה של מסקנות העוסקות במקומו של האדם בהליך המינוי וכן בחסמים ליישום חלופות פחות מגבילות. במסגרת המפגש יציגו ראשת הצוות והמרכזת שלו את מסקנות הדו"ח וידונו באתגרים ליישומן.

הדוברות: עו"ד ועו"ס אפרת רייך, מרכזת הצוות הבינמשרדי לתחום האפוטרופסות וחלופות לתמיכה והגנה על בגירים וכיום  בצוות יישום המלצות ועובדת ביחידת האפוטרפוס הכללי במשרד המשפטים. ועו"ס בוני גולדברג, ניהלה בעבר את המינהל לשירותי קהילה ורווחה בעיריית ירושלים וכן היתה מנהלת מחוז ירושלים במשרד הרווחה. יו”ר הצוות הבינמשרדי לתחום האפוטרופסות וחלופות לתמיכה והגנה על בגירים וכיום בצוות היישום של המלצות הדו"ח

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

10.06.20 על מי מגנים המפעלים המוגנים? תעסוקה מוגנת ואנשים עם מוגבלויות/ עו"ד רון דרך ואנאיס די

במפגש ננסה לבחון באופן ביקורתי את השימוש בתעסוקה מוגנת. בחלק הראשון של המפגש יציג עו"ד רון דרך את המאפיינים של תעסוקה מוגנת ואת ההקשר החוקי שלה, וכן את הביקורת כלפיה. לאחר מכן, אנאיס די תעסוק בשאלה "של מי השיקום הזה?" תוך התמקדות בנעשה בתעסוקה מוגנת של משרד הבריאות ועל ניסיון וידע אישי שלה כ"משתקמת".

המרצים/ות: רון דרך, עו"ד, מנחה הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות באוניברסיטה העברית, ואנאיס די, פעילה חופשית לזכויות בתחום בריאות הנפש

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

17.06.20 קצבאות נכות מבעד למודל החברתי/ד"ר נצן אלמוג וד"ר גל זוהר

על רקע המאבק הארוך להעלאת קצבאות הנכות והדיונים בנושא שינוי קצבת הניידות, ערכו ד"ר נצן אלמוג וד"ר גל זוהר מחקר השוואה בינלאומי מקיף הבוחן את תהליכי הערכת המוגבלות והתנאים הנלווים במערכות הקצבאות לאנשים עם מוגבלות בישראל ובעולם. בהרצאה יוצגו ממצאי המחקר העיקריים, ביניהם המסקנה כי השיח על קצבאות הנכות ומגוון הקצבאות הנלוות מחייב את מקבלי ההחלטות לבחון ולהכיר גישות ומודלים שונים למוגבלות ולקיים דיון ערכי-אסטרטגי העוסק במטרות מערכת הקצבאות, הגדרת הזכאויות, התנאים הנלווים והקשר בין מערכות הקצבה השונות. בנוסף נתייחס להקשר הייחודי של הקצבאות לאור המציאות התעסוקתית החדשה בישראל במשבר הקורונה.

המרצים/ות: ד"ר גל זוהר, מנהל יחידת מחקר ומדיניות, שירות התעסוקה. ד"ר נצן אלמוג, ראש המיקוד בשילוב והכלה, החוג לחינוך וחברה, הקריה האקדמית אונו.

לצפייה בהקלטת המפגש לחצו כאן | לתמלול המפגש לחצו כאן

 

 

"זכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות" - סדרת מפגשים פתוחים בשנת פעילות תשע"ז

 

בשנת תשע"ז סדרת ההרצאות התמקדה בזכויות האדם הבולטות באמנת האו''ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות (CRPD), שאושררה על ידי ישראל בשנת 2012. אמנה זו נועדה לקדם, להגן ולהבטיח שכל אדם עם מוגבלות ייהנה משוויון מלא והגנה על כל זכויות האדם, תוך שמירה על כבודו. אחת לשבועיים ארחנו מרצה מומחה בתחום, שהציג נושא מסוים ואת השלכותיו על חיי היומיום של אנשים עם מוגבלות בישראל בראייה פרטנית ומערכתית. כך עמדה אמנת האו''ם ומשמעותה לדיון בכל מפגש, בו בחנו את השלכותיה על מדיניות ופיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים. 

 

פירוט ההרצאות:

מפגש בנושא: 'הזכות לשילוב בתעסוקה' התקיים ב23.11.2016
לתמלול המפגש לחץ כאן

מפגש בנושא 'הזכות לשילוב בחינוך, מזרח לעומת מערב ירושלים' התקיים ב7.12.2016
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=BY2KfGqcl0A
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא 'תפיסה ממוקדת אדם ומימוש סל סיוע אישי' התקיים ב21.12.2016
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=41iRUEriHpE
לתמלול המפגשלחץ כאן

מפגש בנושא: 'הזכות לשילוב קהילתי בדיור' התקיים ב4.1.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=r32o-5seDu4
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא: 'זכות הבחירה ותמיכה בקבלת החלטות' התקיים ב18.1.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=RWWjqevtOQI
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא 'הזכות למשפחה: התבוננות על דילמת הפונדקאות בקרב אנשים עם מוגבלויות' התקיים ב1.3.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=l2LEqAAiasU
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא 'הזכות לקבלת שירות ברמה מיטבית: התבוננות על הרפורמה בבריאות הנפש' התקיים ב15.3.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=z9bDXKqVo-c
לתמלול המפגש לחץ כאן

מפגש בנושא 'מסגרות יום ושילוב בגיל הרך: שינוי המדיניות והחוק בעזרת קואליציית ארגונים והורים' התקיים ב19.4.2017
לתמלול המפגש לחץ כאן

מפגש בנושא 'השתתפות בחיי תרבות ופנאי' התקיים ב3.5.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=js3hl-QS2uA
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא ' Strategies for mobilizing and organizing people with disabilities for political advocacy' התקיים ב17.5.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=ooqWhkRHJvY
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא 'שיח הזכויות והמודל החברתי של המוגבלות בחברה החרדית בישראל' התקיים ב14.6.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=b2_4y0N4kWM
לתמלול המפגש לחץ כאן 

 

 

"מוגבלות בראייה חברתית - איפה אנו עומדים ולאן שואפים" - סדרת מפגשים פתוחים בשנת פעילות תשע"ח

 

בשנת תשע"ח במסגרת סדרת ההרצאות התמקדנו בשני תחומים מרכזים בחייהם של אנשים עם מוגבלות: תחום ההשכלה באופן כללי וההשכלה הגבוהה בפרט, ותחום האוטונומיה, הגדרה עצמית ובחירה. בחנו, בין היתר, את זכותם של אנשים עם מוגבלות למימוש תחומים אלו, דרכים להגשמתם ונציג פרוייקטים ושירותים שונים המנסים לקדם תחומים אלו. דנו באופן ביקורתי בפערים בין המצב הקיים לבין המצב הרצוי בהתבסס על הגישה החברתית למוגבלות.

 

פירוט הרצאות:

 "אף אדם אינו אי": מחשבות מחודשות  על פגיעות ותלות בחייהם של אנשים עם מוגבלות
במהלך המפגש אותגרו מחדש מושגים כמו- תלות, פגיעות, עצמאות ואוטונומיה בחייהם של אנשים עם מוגבלות. ליאורה רופמן, דוקטורנטית בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן, חוקרת זכויות אדם של אנשים עם מוגבלות ומורשת לנגישות השירות- שיתפה ממחקרה החשוב. ד"ר ליאור חביב, ד"ר לביופיזיקה ומהנדס, מפתח ויזם בתחומים הנוגעים לחדשנות טכנולוגיה והכלה- סיפר את סיפורו האישי והביא נקודות מבט מרתקות.

לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.    לתמלול: לחצ/י כאן.

2.5 אינטרסקס: הקונפליקט בין גוף לחברה וזכות הבחירה
במפגש הרצתה: ד"ר לימור מעודד-דנון, פוסט דוקטורנטית בעמיתי מרטין בובר למדעי הרוח והחברה באוניברסיטה העברית ומרצה בתחום הביו-פוליטיקה של מין/מגדר בגוף באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובאוניברסיטה העברית. במפגש המרתק דיברה ד"ר מעודד-דנון על הפער הקיים בין השיח הרפואי-אבחנתי לשיח של בחירה מגדרית. מי מגדיר את הגוף? ואילו השלכות קיומיות ומעשיות יש לשאלה זו במקרים של אינטרסקס.

לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: https://disabilities.huji.ac.il/sites/default/files/s-wdis/files/tmlvl_-_2.5.2018_1.docx

9.5 מוגבלות במשפט, מוגבלות ומשפט :על הקשרים ההדדיים בין התפתחות שיח הזכויות והגישה הביקורתית למוגבלות
במפגש הרצתה ד"ר שגית מור, מרצה בכירה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, חברת הועדה המייעצת לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. תחומי מומחיותה הם לימודי מוגבלות וזכויות אנשים עם מוגבלויות. ממקימות הפורום האינטרנטי העוסק בלימודי מוגבלות בישראל (IDSN) וכן מרכזת את קבוצת החוקרים של לימודי מוגבלות ומשפט באגודה למשפט וחברה. פרסומיה עוסקים בנושאים מגוונים, כולל קצבאות נכות, תעסוקה, נגישות, נגישות למשפט, ביואתיקה ועוד.
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן  לתמלול: https://disabilities.huji.ac.il/sites/default/files/s-wdis/files/tmlvl_-_9.5.2018.docx

16.5 פרספקטיבות שונות בגישה ממוקדת אדם 
במפגש התארחו גב' סועאד דיאב ומר מארק שמיס ודנו בנושא של גישה ממוקדת אדם מפרספקטיבות שונות. גב' דיאב, מנהלת ומפתחת תכניות בתחום אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית במסגרת ישראל מעבר למוגבלות, עוררה דיון על חיוניותו של המרכיב התרבותי והמגדרי בשיח על מוגבלות ועל חשיבותו של שינוי תודעתי חברתי בנושא. מר שמיס, ראש אגף בכיר הערכה, הכרה ותכניות, במינהל מוגבלויות במשרד הרווחה; שוחח על שינויים ומגמות חדשות במנהל המוגבלויות לאור גישה ממוקדת אדם. 
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

דבר עלינו בלעדינו בכנסת:  אנשים עם מוגבלות כשותפים להליכי חקיקה בעניינם- חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות כמקרה בוחן
במפגש התארחו רונן גיל, יזם ופעיל חברתי, מחלוצי הקהילה האוטיסטית בישראל, ממייסדי אס"י – פעילי הקהילה האוטיסטית בישראל ומר יותם טולוב, מנכ”ל "בזכות", עורך דין במקצועו, אשר ריכז את תחום הכשרות המשפטית ואפוטרופסות בארגון. רונן שוחח הצורך בתיקון מהותי של כמה  דברי חקיקה בדגש על חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות בבחינת 'שום דבר עלינו לא יוכרע בלעדינו' וסיפר על פעילותו החברתית בועדות הכנסת בהקשר זה. יותם סיפר על התגלגלות ותובנות התהליך של חשיבה אזרחית משותפת אודות שינוי בחוק האפוטרופסות.
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצ/י כאן.

30.5 'ואיפה הרמפה שלי?' - נגישות ההשכלה הגבוהה גם לסטודנטים עם מוגבלות נפשית
במפגש הרצתה ד"ר מיכל טנא-רינדה, מרפאה בעיסוק, מרצה בקריה אקדמית אונו, עובדת במכון להנגשה קוגניטיבית ומנהלת תוכנית של פיתוח ידע בג'וינט. את הדוקטורט שלה עשתה באופן ספציפי על הנגשה של השכלה לאנשים בבריאות הנפש. מיכל שיתפה ממחקרה החשוב אודות חוויתם של סטודנטים עם מוגבלות נפשית, על ההתאמות שניתנות וכן דיברה על מה עוד חשוב לפתח ולעשות בענין.
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצי/י כאן.

6.6 קבוצות לסינגור עצמי וייצוג קהילתי
במפגש התארחו ד"ר דורית ברק, חוקרת מרצה ופעילה בסינגור וניהול עצמי של קבוצות של אנשים עם מוגבלויות וכרכזת האקדמית של התכנית לפיתוח רשת ארצית של קבוצות לסינגור עצמי, בהובלת עמותות אלווין ישראל ובית איזי שפירא. דורית שיתפה מניסיונה על הקמתן של קבוצות סינגור עצמי בארץ, מטרותיהן ומצבן כיום. לדבריה הגיב מר דודו חפצדי, מסנגר בקבוצות לסינגור עצמי במסגרת התכנית לפיתוח רשת ארצית של קבוצות לסינגור עצמי, בהובלת עמותות אלווין ישראל ובית איזי שפירא ופעיל בדיוני וועדת החוקה של הכנסת על השינויים בחוק האפוטרופסות. דודו שיתף בסיפורו האישי, כיצד הצטרף לקבוצה, תהליך ההתפתחות האישי שעבר במסגרתה ועשייתו כיום. 
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

13.6 טכנולוגיה נגישה בעידן דיגיטלי: תרומתה לשילוב בחינוך 
במפגש גב' אילנה ביניש- סיפרה על תחום עיסוקה כמורשת נגישות שירות, יועצת לארגונים שחייבים בביצוע התאמות נגישות בשירות בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ועל תחום התמקדותה- אינטרנט, והנגשת מידע. אילנה סיפרה על התפתחותן של טכנולוגיות סיוע ועל השימוש בהן כיום. בהמשך דיברה גב' ניצן צליק, יו"ר גרעין סמ"ן באוניברסיטה העברית על החוויה המורכבת של להיות סטודנט באקדמיה, על בעיות נגישות העולות בשטח, על פעילות התא בהסברה וקידום מודעות ועל מה שעוד חשוב לפתח. 
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

20.6  מימוש הפוטנציאל האנושי: התפקיד של מערכות החינוך
במפגש הרצה הרב רפי פוירשטיין, נשיא "מכון פוירשטיין"  ורב קהילה על הגישה של מימוש הפוטניאל האנושי המבקשת לראות את "תמונת האדם" והאמונה באפשרויות הגלומות בו. מר עדי נתן- מורה לחינוך מיוחד ומאמן אישי, מומחה לנגישות מערכות מידע, החי עם עיוורון מולד ונעזר בכלב נחייה; סיפר את סיפורו האישי, על החיים עם העיוורון לאורך תקופות חייו, ועל בחירה בחיים עצמאיים ומלאי משמעות ועשייה. 
לצפייה בסרטון:לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י.

27.6  לבחור או לא לבחור? בחירה, אנשים עם מוגבלות שכלית ומדינת הרווחה

המפגש שחתם את סדרת המפגשים לשנה זו נגע בסוגיה הנשזרה לאורך כל מפגשי הסמסטר והיא ליבת הנושאים כולם: בחירה. ד"ר רוני הולר פתח בהצגת המושג בחירה והמורכבות העולה ממנו במפגש עם המושג עצמאות. ניסינו להבין באיזו מידה מתממשת בחירה בהקשר של מערכות הרווחה בישראל בתחומי מדיניות שונים. ד"ר שירלי ורנר עוררה דיון בסוגיה זו בדגש על תחום הדיור, שעסק בשאלת הבחירה ומימוש רצון הפרט בוועדות האבחון וההשמה. במפגש גם הענקנו תעודות מלגה לשתי המלגאיות הנהדרות החדשות שלנו: תמר גבע ושונית גול, שהציגו את עצמן ומחקרן בקצרה. 
לצפייה בסרטון:לחצ/י כאן.   לתמלול:לחצ/י כאן.

 

"מוגבלות בראייה חברתית - איפה אנו עומדים ולאן שואפים" - סדרת מפגשים פתוחים בשנת פעילות תשע"ט

 

בשנת תשע"ט במסגרת סדרת המפגשים סקרנו את הגישה הרפואית/ פרטנית למוגבלות וכן את הגישה (גישות) חברתיות וגישות ביקורתיות. במהלך הסמסטר דנו בסוגיות שונות הקשורות לחייהם של אנשים עם מוגבלות תוך נסיון לדון בסוגיות אלו תחת הפרספקטיבה החברתית-ביקורתית למוגבלות. מרבית שיעורי הקורס ניתנו על-ידי מרצים אורחים מתחומים מגוונים. כמו כן, הרצאות הקורס היו פתוחות בפני שומעים חופשיים מהקהל הרחב.
 

 

פירוט הרצאות:

לשבור את תקרת הזכוכית: החסמים והתקוות של אנשים חרשים וכבדי שמיעה
במפגש הרצתה שירלי פינטו, משפטנית, פעילה חברתית-פוליטית, ממייסדי עמותת המרכז הישראלי ללימודי חירשות, על תקרת הזכוכית העבה שקיימת מעל ראשם של אנשים חרשים וכבדי שמיעה, החסמים העומדים בפניהם ועל החלום הבלתי פוסק והחזון- לפרוץ את התקרה. ההרצאה נערכה במסגרת קורס של ד"ר שירלי ורנר, בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. 
לצפייה בסרטון: לחצו כאן.

הדינאמיקה של יחסי הסיוע במקצועות הטיפול 
בהרצאה הרצתה יעל הלוי, ביבליותרפיסטית ומטפלת בתנועה, אודות העמדות המתפתחות לעבר שינוי ביחסי איש המקצוע והאנשים עם מוגבלויות שמקבלים ממנו שירות או טיפול מקצועי, ובתפיסות שהשתנו גם בפסיכותרפיה באשר ליחסי מטפל-מטופל.
ההרצאה נערכה במסגרת קורס של ד"ר רוני הולר, בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית.
לצפייה בסרטון: לחצו כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

דרך מראת השירותים: נראות והסדרת הנגישות של מראות בשירותים הציבוריים
בהרצאה הרצתה נילי ברויאר, דוקטורנטית בתכנית ללימודי מוגבלות באוניברסיטת אילינוי שבשיקגו ופעילה לקידום לימודי מוגבלות ואמנות נכות בישראל. ההרצאה התמקדה במרחב השירותים הציבוריים ועשתה שימוש בראי כאמצעי יוצא דופן לבקר את הגישה הטכנוקרטית לנגישות.
ההרצאה נערכה במסגרת קורס של ד"ר רוני הולר, בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית.
לצפייה בסרטון: לחצו כאן. לתמלול: לחצ/י כאן.

20.3.19  מגדר לסוגיו: לימודי ביקורת מוגבלות פמיניסטיים בישראל /ד"ר אירית דלומי
 לתמלול: לחצ/י כאן.

3.4.19   לימודים קווירים והשקתם לביקורת מוגבלות / ד"ר לימור מעודד-דנון
לצפייה בסרטון: לחצו כאן  לתמלול: לחצ/י כאן.

10.4.19  סוציולוגיה של מוגבלות בגישה   ביקורתית/ רונן גיל
לצפייה בסרטון:לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצ/י כאן.

1.5.19   שילוב והכלה בבתי ספר ובהשכלה גבוהה/ שונית גול וסתיו ניסר
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

15.5.19   זהות ואנשים עם מוגבלויות:בין הפרטי ללאומי/ שרית טילוביץ לוי, יפעת קליין וענבר עמית
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצ/י כאן.

5.6.19   מעצבים מציאות: אקטיביזם של צעירים עם וללא מוגבלות ואקטיביזם של הורים/ תמר גבע, גליה גרנות וחברי לינק20
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

12.6.19  "אני נכה וסקסי.ת": מיניות וזהות / רונה סופר
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצ/י כאן.

19.6.19  חיים עם עובדות-עובדי סיעוד בראי ביקורת מוגבלות ותפיסות פמיניסטיות / אסנת יחזקאל-להט
לצפייה בסרטון:https://youtu.be/2EDc1d_tmbg   לתמלול: לחצ/י כאן.

19.6.19  לעצב מציאות אחרת: עיצוב ככלי ביקורתי בשדה המוגבלות / נילי ברויאר ושנית אדם
לצפייה בסרטון: לחצ/י כאן.   לתמלול: לחצ/י כאן.

 

"קהילה (מוגבלת) אתגרים והזדמנויות ביצירת קהילה מכילה" - סדרת מפגשים פתוחים תשפ"א

 

בשנת הפעילות תשפ"א אנו נדון בקשר שבין קהילה ואנשים עם מוגבלות "קהילה (מוגבלת) אתגרים והזדמנויות ביצירת קהילה מכילה". שיח הזכויות העוסק באנשים עם מוגבלות עוסק רבות במונח קהילה. שילוב קהילתי, קהילת האנשים עם מוגבלות (disability community) ודיור קהילתי הם דוגמא לכך. במסגרת עשרת המפגשים הבאים נבקש לחשוב (מחדש) על מונח זה כדי להבין טוב יותר מהי קהילה עבור אנשים עם מוגבלות, כיצד יוצרים אותה, איפה היא קיימת ולמה אנחנו בכלל צריכים אותה.

 

המפגשים יערכו בימי רביעי בשעות 16:00-14:30 דרך הזום במהלך החודשים אפריל-יוני 2021. 

פרטי הזום של המפגשים: https://huji.zoom.us/j/3128048322 (Meeting ID: 312 804 8322) כל המפגשים יהיו עם אותו הלינק.

המפגשים ילוו בתמלול סימולטני, לשאלות וצרכי נגישות נוספים ניתן לפנות אלינו במייל:
disability.studies@mail.huji.ac.il


פירוט ההרצאות (מתעדכן)

07.04.21 - כוחה של קהילה: בין שייכות להדרה
קהילה היא יותר מאוסף של אנשים, היא כוללת בתוכה תחושת שייכות ומכנה משותף. תחושת השייכות הזו מייצרת בסיס יציב והעצמה לפעולה בעולם. יחד עם זאת, בעצם כינון הקהילה היא גם מייצרת הפרדות וגבולות המגדירים מי לא מהווה חלק מהקהילה. במפגש נשאל מהו כוחה של קהילה, את מי היא כוללת ואת מי היא מדירה, מה מקומם של א.נשים עם מוגבלות בקהילה ומה תפקידן של קהילות המתארגנות על בסיס מוגבלות.
המפגש יכלול פאנל בהנחיית ד"ר ענת גרינשטיין, המרכז ללימודי מוגבלות, ובהשתתפות:
צמרת הרשקו, אשה לאשה, מרכז פמיניסטי חיפה
בועז אחד העם, המרכז ללימודי חרשות
טל(י) ווזנר-שלום-נבו, פעילה אנרכו-קווירית
לאחר הפאנל יתקיים דיון בהשתתפות הקהל

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן 

 

21.04.21 - מדיניות המעבר לדיור בקהילה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית: בציון עשור לדו"ח ועדת המומחים

המאבק לביטול המוסדות ותמיכה בחיים עצמאיים בקהילה הוא מאבני היסוד של תנועות הנכים בעולם. בימים אלו אנו מציינים עשור להגשת המלצותיה של ועדת מומחים במינוי משרד הרווחה, אשר עסקה במעבר של אנשים עם מוגבלות שכלית מדיור מוסדי לדיור בקהילה. בין המלצות הועדה ניתן למצוא תכנית הדרגתית לסגירת מוסדות ומעבר לדיור בקהילה.

במפגש יציגו פרופ' אריק רימרמן (יו"ר הוועדה, פרופסור אמריטוס וראש הקתדרה לרווחה ותכנון חברתי ע״ש ריצ’ארד קרוסמן, הפקולטה למדעי הבריאות והרווחה באוניברסיטת חיפה), וד"ר איילת גור (המחלקה לעבודה סוציאלית במכללת תל-חי)  את המדיניות בתחום וידונו באיזו מידה התממש חזונה של הוועדה ומה הצעדים הבאים שעלינו לנקוט.

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן. | לינק לתמלול האירוע - לחצו כאן

05.05.21 - כוחה של קהילה בהתמודדות עם משברים נפשיים

קהילה מכילה היא כזאת הנותנת מקום לכל חבריה לקחת חלק, אך האם הקהילה באמת בנויה להתמודד עם כל מצב? במפגש הקרוב בסדרה נבחן אילו כוחות יש לקהילה ולחבריה להתמודד עם משברים נפשיים ונבקש לדון האם זה בכלל תפקידם. במפגש נכיר אנשים וגופים הפועלים להדגיש את התפקיד של קהילה בהתמודדות עם מצבים נפשיים אקוטיים, נבין את היתרונות בשיטות השונות כלפי האנשים עצמם, משפחותיהם וסביבתם ונבקש לחשוף ולבקר את החסמים והאתגרים בתחום.

המפגש יכלול פאנל בהשתתפות:
פרופ' פסח ליכטנברג, מייסד עמותת סוטריה ישראל, לשעבר ראש החוג לפסיכיאטריה באוניברסיטה העברית, בעל ניסיון של 25 שנות ניהול מחלקה פסיכיאטרית סגורה מאותגרת קהילתיות.
עו"ס סיוון בר און, מייסדת ומנכ"לית ארגון דיאלוג פתוח ישראל – דפ”י, MSW בעבודה סוציאלית בדגש של נשים ומגדר, חוקרת חלופות אשפוז, אקטיביסטית בתחום ברה”ן ועו”ס בבית סוטריה נשים בירושלים.
מר אהרון ברלין, מלווה בבית סוטריה בירושלים עם ידע מניסיון

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

12.05.21 - קהילה במאה ה-21: אנשים עם מוגבלות במרחב הוירטואלי

במפגש הקרוב נעסוק בקהילות וירטואליות וננסה להבין את האתגרים וההזדמנויות שיש בהם. המפגש יורכב משתי הרצאות קצרות שלאחריהן יתקיים דיון בנושא.

סקס אחר - קהילת אנשים עם מוגבלות מדברים על מיניות
הרצאה של דני גרמייז, פעיל חברתי ומנהל קבוצת ״אני נכה וסקסי״, על איך קהילות וירטואליות מאפשרות לאנשים עם מוגבלויות להתמודד עם סוגיות של דימוי גוף, דימוי חברתי ומיניות.

פרפורמנס אקטיביסטי במדיה חברתית: נראות ויחסי יחיד-קהילה
אקטיביזם של מוגבלות ברשתות חברתיות משקף את יחסי היחיד והקהילה אליה הוא משתייך, או מנסה להימנע מלהשתייך. יחסים אלו מורכבים במיוחד אצל אנשים עם מוגבלות תקשורת הניתנת להסתרה. בהרצאתה, נעמי ביטמן, דוקטורנטית במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית, תבחן את יחסיהם עם קהילה מבוססת מוגבלות ומשמעויותיהם התרבותיות והפוליטיות סביב אלמנט הנראות- החיוני לאקטיביזם ברשתות חברתיות.
לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

19.05.21 - אני והחבר'ה? תלמידים עם מוגבלות ויחסים חברתיים בתוך הקהילה הבית ספרית

במפגש נעסוק באופן בו המרחב הבית ספרי מאפשר (או מעכב) לתלמידים עם מוגבלויות לפתח יחסים חברתיים משמעותיים עם תלמידים ללא מוגבלות כמו גם בינם לבין עצמם. במסגרת הדיון נעסוק בתפקיד של אנשי החינוך והמקצוע ביצירת מרחב מאפשר שכזה, ביחסים של מיעוט ורוב, וכן באופן בו הקהילה הרחבה צריכה ואמורה לקחת חלק בתהליך.

הפאנל יונחה על ידי ד"ר ענת גרינשטיין, המרכז ללימודי מוגבלות, וישתתפו בו:
ולי קולס, מנהלת רשת וקהילה, מנחה מתכללת בשלושה בתי ספר מכלים, אינקלו - מיוחד לכולם
טומי ברצ'נקו, פעיל חברתי לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות
יואב קריים, מנהל שותף של האשכול לשינוי חברתי בבית איזי שפירא

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן. | לינק לתמלול האירוע - לחצו כאן
 

26.05.21 - אמנות ונכות: אמנות ככלי לפיתוח קהילה

אילו יחסים מתקיימים בין אמנות, מוגבלות וקהילה? איזה תפקיד, אם בכלל, יש לאמנות בקידום ופיתוח של קהילה מכילה עבור אנשים עם מוגבלות? במפגש יוצגו מספר מקרי בוחן בשדה האמנות אשר מעידים על יחסי גומלין מורכבים בין האישי לחברתי ובין האסתטי לפוליטי. בין השאר נשאל על מקומם של יוצרות ויוצרים נכים בקהילת האמנות הרחבה וכן על חלקה ותרומתה של האמנות לתנועת הנכים ולפוליטיקה של המוגבלות. המפגש יורכב משתי הרצאות שלאחריהן יתקיים פאנל שאלות ותשובות בהנחיית ד"ר נילי ברויאר, הרכזת האקדמית של המרכז ללימודי מוגבלות.

פוליטיקה בתנועה: מחול משולב ופוליטיקה אסתטית גופנית / ד"ר גילי המר, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והתכנית ללימודי תרבות, האוניברסיטה העברית

גופי המהפכה: אמנות-נכות וקהילה / גב' נירה מוזר, החוג ללימודי התיאטרון וביה"ס לעבודה סוציאלית, האוניברסיטה העברית; והחוג לאמנות התיאטרון, אוניברסיטת תל אביב

לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן


02.06.21 - קהילות מצטלבות: אנשים עם מוגבלות בקהילה החרדית

במפגש זה נדון במקומם של אנשים עם מוגבלות בקהילה החרדית. בתוך כך, נבקש לשים את הזרקור על הִצְטָלְבִיוּת(intersectionality)  של קהילות, ועל האופן בו  משתלבת (או מתנגשת) זהות הקולקטיב החרדי לבין זה של האדם עם המוגבלות. המפגש יורכב משתי הרצאות שלאחריהן  תגובה של מר יעקב טייכמן, פעיל חברתי, ודיון עם הקהל:

לוקליזציה של זכויות אדם של אנשים עם מוגבלות בקהילות חרדיות // ד"ר צביקה אור, ד"ר עדי פינקלשטיין ושפרה אונגר, המרכז האקדמי לב

השפעת ההלכה היהודית והמשפט האזרחי על הורות ומשפחה של זוגות חרדים עם מוגבלות // עו"ד חיה גרשוני, אוניברסיטת ת"א

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן


09.06.21 - עיר לכולם? אנשים עם מוגבלות במרחב האורבני

מהפכת העיור הובילה לכך שכמחצית מתושבי העולם מתגוררים כיום בערים. במפגש זה נדון במשמעות תהליכי עיור ומגורים בעיר עבור אנשים עם מוגבלויות. במסגרת הדיון נרצה לבחון עד כמה ובאיזה אופן המרחב העירוני משמש כמרחב נגיש וקהילתי עבור אנשים עם מוגבלות, וכיצד לקדם מרחב שכזה. המפגש יכלול את ההרצאות הבאות ולאחר מכן דיון עם הקהל:

נגישות והעיר הגדולה: אנשים עם מוגבלות והמרחב העירוני - מריאלה יאבו, מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל ואוניברסיטת בן גוריון

מתנדבים מקדמי נגישות במרחב האורבני; קריית ביאליק – כמודל - ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, משנה לראש העיר קריית ביאליק ומנהלת נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.), עמותת נגישות ישראל (ע"ר).

כאוס מאורגן: נגישות אוטיסטית בברלין - דנה דיאמנט, אקטיביסטית ויוצרת קולנוע

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

16.06.21 - קהילות מצטלבות: אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית

במפגש נדון במצבם של אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית. בין השאר נבקש לבחון את מדיניות הדיור והרווחה עבור אוכלוסייה זו, את צרכיה הייחודיים, את האופן בו היא תופסת מהו שילוב קהילתי, את החסמים המרובים העומדים בפניה, את המענים האפשריים, והעשייה החברתית המתרחשת בימים אלו. המפגש יורכב מההרצאות הבאות:

דיור בקהילה לאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית: תמונת מצב, מיפוי חסמים והמלצות לשינוי מדיניות - ד"ר עדית סרגוסטי, אחראית תחום יישום מדיניות, ארגון בזכות

מהתמודדות אישית לעשייה חברתית: נקודת מבט של פעיל חברתי למען זכויות אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית - נואף זמירו, פעיל חברתי ורכז מוקד ייעוץ במרכז סנדיאן-בית איזי שפירא קלנסווה

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

23.06.21 -  עבודה סוציאלית קהילתית בעבודה עם אנשים עם מוגבלות

עבודה סוציאלית קהילתית מבקשת להניע שינויים חברתיים בקרב קהילות, זאת על ידי פיתוח מנהיגות מקומית ועידוד אקטיביזם חברתי. במובן זה, היא מבקשת לסייע לחברי הקהילה לחיות ולפעול כאזרחים במרחב הציבורי. במפגש זה נדון בתפקיד העבודה הסוציאלית הקהילתית בחיזוק וקידום קהילות מכילות עבור אנשים עם מוגבלות. במסגרת המפגש נדון במקרי הצלחה כמו גם באתגרים בדרך. המפגש יורכב מפאנל ודיון עם הקהל בהשתתפות:

- עו"ס לילך בר, מנהלת מרכז מנהיגות של אנשים עם מוגבלות, בית איזי שפירא

- עו"ס תמי גרוס, מבוי סתום ומרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית לרווחה חברתית באוניברסיטה העברית

- אסנת יחזקאל־להט, פורום לבריאות/ صِحة – מקדמים בריאות של אנשים עם מוגבלות, בית איזי שפירא

לינק להקלטה של המפגש - לחצו כאן | לינק לתמלול של המפגש - לחצו כאן

 

 

ארכיון מפגשי חוקרים

 

מידי כחודש וחצי עורך המרכז ללימודי מוגבלות מפגשי חוקרים, בהם מושם דגש על שיתוף פעולה בין המחקר לבין השטח במטרה להעלות נושאים מקצועיים לחשיבה ודיון בדילמות שונות בתחום המוגבלות. מפגשים אלו פתוחים לתלמידים/ות לתארים מתקדמים וחוקרים/ות העוסקים/ות בתחומי המוגבלויות מדיסציפלינות שונות. מפגשים ייחודיים אלו מהווים במה להצגה ודיון במחקרים פורצי דרך מישראל והעולם.

המפגשים מיועדים לחבר בין סטודנטים/ות לתארים מתקדמים, חוקרים/ות מהאקדמיה, חוקרים/ות מארגונים ואנשי שדה. המטרה הינה להעלות דילמות מחקריות, לדון במחקרים פורצי דרך בתחום המוגבלות, לדון במתודולוגיות מחקריות התואמות לתחום המוגבלויות, ולדון באופן שבו מחקרים תורמים לקידום מדיניות ופרקטיקה.

 

בדף זה תוכלו למצוא הקלטות ותמלולים של המפגשים שתועדו מחולקים לפי שנים


 

תשפ"א

פשעי שנאה כלפי א.נשים עם מוגבלות - יש כזה דבר? ואם כן, מה עלינו לעשות? // פרופ' מארק שרי 01.12.20

בעשורים האחרונים החלו מדינות רבות להגדיר עבירות המופנות כנגד קבוצות מסוימות של אנשים בגלל זהותן כפשעי שנאה. המטרה בחקיקה זו היא לצמצם התנהגות אלימה ועבריינית שבדרך כלל נובעת מסטגמות, חשיבה סטריאוטיפית ודעות קדומות. לצד מגמה אוניברסלית זו, המדינות השונות נבדלות זו מזו בנוגע לאופן יישום החקיקה ובעיקר בנוגע לזהות הקבוצות שזוכות להיות מוגנות בחוק. בישראל, בשונה מחלק מהמדינות, בחר המחוקק לא לכלול אנשים עם מוגבלויות תחת הגדרת החוק.

במושב זה אירחנו את פרופ' מארק שרי, מהחוקרים המובילים בעולם בתחום בפשעי שנאה נגד אנשים עם מוגבלות, שדן במאפיינים הייחודיים בהשוואה לפשעי שנאה אחרים ובתגובות השונות להתמודדות עם התופעה. פרופ' שרי כתב את ספרו הראשון בנושא פשעי שנאה כלפי אנשים עם מוגבלות, וחקר פשעים אלה בהקשרים רבים ושונים. במהלך ההרצאה, בין היתר, הביא דוגמאות לפשעים מישראל שאולי נחשבו כפשעי שנאה במדינות אחרות, אך שבארץ לא התייחסו אליהם ככאלה.
לצפייה בסרטון: לחצו כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

מחקר עלינו, איתנו! מחקר משתף בתחום המוגבלות // 11/01/21

מחקר פעולה משתף פועל על בסיס גישה שאינה מסתפקת בתיאור המצב אלא חותרת לשנותו. בבסיס הגישה עומדת יצירת שותפות בין חוקרים מהאקדמיה לבין חוקרים השייכים לקבוצה הנחקרת לאורך כל שלבי המחקר - מניסוח השאלה ההערכתית ועד לניתוח הממצאים. מטרת השותפות היא לזהות את הדרך הטובה ביותר לחקור נושאים ולדאוג שהתוצאות יביאו לשינוי עבור הקהילה הנחקרת. במפגש זה ביקשנו לדון בחשיבות של המחקר המשתף בתחום המוגבלות יחד עם חוקרות וחוקרים בתחום: מחקר פעולה משתף - מושגי יסוד פרופ' מיכל קרומר-נבו, ראשת תוכנית מוסמך במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מאובייקטים בחלון ראוה למחוללי שיח – מחשבות ממחקר פעולה משתף ד"ר ארנה שמר, ביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית אמילי ישראלה, חוקרת שותפה, עמותת "גוונים", תומר פישר, חוקר שותף, עמותת "גוונים" דיון בהשתתפות הקהל

לצפייה בהקלטה: לחצו כאן.

 

 

תשע"ט

הזדמנויות ואתגרים במחקר חברתי-יישומי על אנשים עם מוגבלות - 28.11.18
במפגש החוקרים הרצו: גב' דורי ריבקין, ד"ר דפנה הרן וגב' ליטל ברלב מהיחידה לחקר המוגבלות במכון ברוקדייל. ההרצאה דנה בהזדמנויות והאתגרים במחקר חברתי-יישומי על אנשים עם מוגבלות וקווי הדמיון והשוני בינו לבין מחקר תיאורטי-בסיסי. במפגש הוצגו דוגמאות של מחקרים יישומיים שנעשו ביחידה, באמצעותן הומחשה התרומה של שיטות המחקר היישומיות להעשרת תחום המוגבלות. 
לצפייה בסרטון: לחצו כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

Play & toys for all: זכויות ילדים עם מוגבלות למשחק ומשחקיות - 26.12.18
משחק לשם משחק בקרב ילדים עם מוגבלות/ גב' נעה ניצןמרפאה בעיסוק, מנהלת מקצועית במרכז הטכנולוגי ומרכזת תחום ריפוי בעיסוק בבית ספר לחינוך מיוחד בית איזי שפירא /  גב' דיינה קאפלמרפאה בעיסוק בית לספר לחינוך מיוחד והמרכז הטכנולוגי בית איזי שפירא.
חסמים בפני משחק ומשחקיות: היבטים נפשיים, חברתיים ומחקריים /  ד"ר אדוה איכנגריןפוסט דוקטורנטית באוניברסיטת ליידן בשיתוף עם אוניברסיטת ת"א  
לצפייה בסרטון: לחצו כאן.  לתמלול המפגש: לחצ/י כאן.

נקודת מבט חדשה: ממחקר "על" למחקר "עם" הקהילה האוטיסטית - 06.02.19
אירוע שנערך בשיתוף המרכז לאוטיזם באוניברסיטה העברית. 
גישה ביקורתית למוגבלות בקהילה האוטיסטית בעולם ובישראל/ ד"ר סולה שלימראשוני הקהילה האוטיסטית בעולם וממקימי אס”י - פעילי הקהילה האוטיסטית בישראל
מאמץ משותף: נקיטת גישה משתפת במחקר על אוטיזם/ ד"ר אנה רמינגטון/ פרופסור חבר ומנהלת מרכז CRAE של אוניברסיטת UCL, מרכז למחקר אוטיזם וחינוך
ל
צפייה בסרטון: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחצ/י כאן.

 

 

תשע"ח

מחקרים חברתיים בתחום המוגבלות בזקנה/ ד"ר עדי פינקלשטיין ופרופ' עדינה מאיר - 1.11.17
לצפייה בסרטון המפגש: https://youtu.be/WFm_0_NAVpk
לתמלול המפגש לחץ כאן קובץ

הדרת אנשים עם מוגבלות בראי ההיסטוריה/ ד"ר אריאל טננבאום וד"ר מריאן הירשברג - 22.11.17
לקישור לצפייה במפגש: https://youtu.be/kB5EcIydgPQ
לתמלול המפגש: קובץ לחץ כאן

החשודים המיידים: אי אמון ומוגבלות במרחב הציבורי / דורון דורפמן ומריאלה יאבו - 3.1.2018

לצפייה בסרטון מפגש: לחצו כאן.

לתמלול המפגש: קובץ לחץ כאן.

 

 

תשע"ז

מפגש בנושא 'טראומה בטיפול - רשומון מחקרי' התקיים ב4.1.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=OYcFg8eEAyk
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא 'מחקרים פורצי דרך בתחום המוגבלות בחברה החרדית' התקיים ב26.4.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=XogYIoKx9gE
לתמלול המפגש לחץ כאן 

מפגש בנושא 'בין הרפואי לחברתי - מחקרים בתחום המוגבלויות בבית החולים' התקיים ב8.3.2017
לתמלול המפגשלחץ כאן 

מפגש בנושא 'ליצור מתוך הנכות ולחקור לאור הפוליטי' התקיים בתאריך 7.6.2017
לקישור לצפייה במפגש: https://www.youtube.com/watch?v=OWVvwA0dAM4

 

 

ארכיון כנסים וימי עיון

 

תש"פ

7-10.9.2020 - כנס שנתי ללימודי מוגבלות ע"ש מילי בלום: עתיד נגיש – כשעתיד ומוגבלות נפגשו

הכנס השנתי הבינלאומי של המרכז נערך בתחילת ספטמבר 2020 דרך תוכנת זום והפגיש חוקרים/ות מובילים מחו"ל ומהארץ עם דוברים/ות מגוונים משדה המוגבלות. התחקינו בכנס אחר הפנטזיה על עתיד "טוב יותר" שמשמעה לרוב היעלמות של המוגבלות מחיינו. בהמשך לקריאתה של חוקרת לימודי המוגבלות אליסון קייפר ליצור "עתידים נגישים", הכנס הבינלאומי של המרכז ללימודי מוגבלות הוקדש השנה לנושא העתיד ולשאלה "כיצד ניתן ליצור עתיד נגיש יותר עבור א.נשים עם מוגבלויות?" במקום לדמיין עתיד שבו א.נשים עם מוגבלויות הם "בעיה" או "טעות" שיש "לתקן", ניסינו לדמיין עתיד שבו הם זוכים לקבלה ולהערכה ומהווים חלק אינטגרלי מהחברה. תחת כיוון חלופי זה, הכנס עסק בחיבור שבין מוגבלות,  טכנולוגיה, מדיה דיגיטלית ומדיניות.

למידע נוסף על הכנס, כולל הקלטות ותמלולים לחצו כאן

 

19.1.2020 -מהדורה מוגבלת - מוגבלויות באומנויות, עיצוב ואדריכלות" - כנס בשיתוף עם בצלאל

המרכז בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם בצלאל. הכנס השנתי ה-16 של המחלקה לתרבות חזותית וחומרית ודקנאט הסטודנטים, שהתקיים בחודש ינואר 2020, התמקד במפגש בין מוגבלות לבין אמנות, עיצוב ואדריכלות, כאשר לכל תחום הוקדש מושב עם מספר הרצאות. בכנס דיברו חוקרים/ות ומרצים/ות מבצלאל וממקומות אחרים וכן גם אמנים/ות פעילים ואף זכינו לצפות בשתי הופעות מחול של להקת ורטיגו ותמר בורר.

למידע נוסף על הכנס, כולל הקלטות ותמלולים לחצו כאן 

 

5.2.2020 - כנס אספנט השנתי – סדרת מושבים "נופלים ברווח – מדינת הרווחה, מוגבלות וזהויות מצטלבות"

כנס אספנט השנתי, כנס למדיניות חברתית, הקדיש את המושבים השונים לנושא: "הצטלבותיות ומדינת הרווחה: זהות אתנית, מעמדית ומגדרית". במסגרת הכנס, יזמנו סדרת מושבים שעסקה בחיבור בין מדינת הרווחה וא.נשים עם מוגבלויות. המושב הראשון בזרם – "נופלים ברווח: מוגבלות, תעסוקה וקצבאות במדינת הרווחה" - הוקדש לחברנו היקר והאהוב  יובל לסטר קידר ז"ל אשר נפטר במהלך השנה. יובל היה פעיל מרכזי בקהילת לימודי מוגבלות ובתחום קידום זכויות אנשים עם מוגבלויות.  שני המושבים הנוספים של הזרם היו "זהירות, צומת: כשמוגבלות מצטלבת עם זהויות ו/או מערכות דיכוי נוספות"  ו"יחסים, כוח ויחסי כוח: עצמאות, תלות, טיפול ואוטונומיה בראי לימודי המוגבלות"

 

25.2.2020 - קהילת לימודי מוגבלות בכנס השנתי של האגודה הסוציולוגית הישראלית "תרבות, כח וכח התרבות"

לראשונה בשנת תש"פ התקיים מושב קהילת לימודי מוגבלות בכנס השנתי של האגודה הסוציולוגית הישראלית באוניברסיטת בר אילן. המושב היה הפעילות הראשונה של הקהילה במתכונתה החדשה, לאחר הצטרפות המרכז בהובלת הקהילה, בניהולן של מריאלה יאבו ונילי ברויאר. המושב עסק בסוגיות של תרבות ומוגבלות, תחת הכותרת "שיח מגביל במעגלי תרבות משתנים: ידע הגמוני אודות מוגבלות והיכולת להתנגד לו". במושב התקיים דיון מרתק על האופנים השונים שבהם תרבות משפיעה על האופן בו מדברים, מגיבים וקובעים מדיניות סביב מוגבלות. בנוסף, מושב משותף עם קהילות אחרות באגודה הסוציולוגית נשא את הכותרת "כוח ותרבות בהשכלה הגבוהה: מבט מהשוליים". המושב המרתק הראה כיצד פרקטיקות דומות של הדרה מופעלות על קבוצות אוכלוסייה שונות.

לחצו כאן לתמלול האירוע.

 

תשע"ט

7-8.1.19  כנס בינלאומי: מודלים חברתיים, אנשי מקצוע ומה שבינהם
רבים הגיעו  לכנס השנתי של המרכז ללימודי מוגבלות שנערך בירושלים, שכלל הרצאות של מרצים אורחים מאנגליה: פרופ' תום שייקספיר וד"ר חנה מורגן, פאנל בהשתתפות גורמים ממשרדי הממשלה וכן הרצאות מפי מרצות מובילות בתחום לימודי המוגבלות בארץ. היום השני של הכנס כלל סדנה מחקרית מתודולוגית מרתקת בהשתתפות אורחינו מחו"ל ומרצים אורחים מן הארץ. הכנס אשר משך אליו אנשים מקהילת המוגבלות, אנשי מקצוע, פעילים חברתיים ועוד- עסק במודלים חברתיים למוגבלות ובמפגש שלהם עם השדה המקצועי והמחקרי.
לצפייה בסרטון הכנס: לחצ/י כאן.  לצפייה בסרטון הסדנה המתודולוגית: לחצ/י כאן. 
לקריאת תמלול הכנס: לחצ/י כאן. לתמלול הסדנה: לחצ/י כאן.

 

תשע"ח

25.3.18 תרופות פסיכיאטריות והשפעותיהן ארוכות הטווח על מתמודדים ועל החברה/ רוברט וויטאקר ואילאיל צין
באירוע ארחנו את רוברט וויטאקר במרכזנו, בשיתוף עם קרן לזלו נ. טאובר.  וויטאקר, הינו עיתונאי חוקר, הכותב בעיקר על רפואה ועל פסיכיאטריה. בספרו רב המכר "אנטומיה של מגפה", וויטאקר עוסק בביקורת העדכנית על הטיפול הפסיכיאטרי הקונבציונאלי, המבוסס רובו ככולו על תרופות פסיכיאטריות ומציג גישות עדכניות לטיפול בקהילה ובמשפחה. בהרצאתו הביא את סיפור גילוין והתפתחותן של התרופות הפסיכיאטריות הנפוצות, וכן הביא ממצאי מחקרים עדכניים אודות מנגנוני פעולתן של התרופות והשפעתן ארוכת הטווח.  להרצאתו של וויטאקר הגיבה עו"ס אילאיל צין, מהמטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה במשרד העבודה, אשר סיפרה על ניסיונה האישי עם התרופות הפסיכיאטריות בתקופות חייה השונות.
לראשונה במרכז, שודר האירוע בשידור חי באינטרנט לכ-100 צופים בבית, בחסות הצוות המסור של בטיפולנט קהילה מקצועית.  
לצפייה בסרטוןלחץ כאן  לתמלול: לחץ כאן

1.5.18  יום עיון: ברוח האמנה- השתלבות קהילתית: מדיבור למעשה 
יום העיון שנערך בתל-אביב עסק במגמות ופרקטיקות חדשות של שילוב קהילתי מניסיונם של אנשים עם מוגבלות, מומחים מהאקדמיה, פעילים חברתיים, מקדמי מדיניות ואנשי מקצוע. 
לצפייה בסרטון האירוע: לחצ/י כאן.  לתמלול: לחץ כאן.

 

 

תשע"ז

כנס הפתיחה של המרכז ללימודי מוגבלות
לתמלול המפגש לחץ כאן 

כנס סוף שנת תשע"ז של המרכז ללימודי מוגבלות
לקישור לצפייה בחלק הראשון של הכנס: לחצ/י כאן.
לתמלול החלק הראשון של הכנס לחץ כאן 
לקישור לצפייה בחלק השני של הכנס: לחצ/י כאן.
לתמלול החלק השני של הכנס לחץ כאן 

 

 

 

 

מהדורה מוגבלת: מוגבלות באומנויות, עיצוב ואדריכלות /// כנס בשיתוף עם בצלאל תש"פ-2020

בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין המרכז לבצלאל, הכנס השנתי ה-16 של המחלקה לתרבות חזותית וחומרית נערך יחד עם  דקנאט הסטודנטים בבצלאל ועם המרכז ללימודי מוגבלות. הכנס התקיים בחודש ינואר 2020 בבצלאל והתמקד במפגש שבין מוגבלות לאמנות, עיצוב ואדריכלות, כאשר לכל תחום הוקדש מושב עם מספר הרצאות. בכנס הציגו חוקרים/ות ומרצים/ות לצד מעצבים/ות ואמנים/ות פעילים ואף זכינו לצפות בשתי הופעות מחול של להקת ורטיגו ותמר בורר.

 

 

תמונה מהכנס

פירוט הכנס:

(לתמלול הכנס המלא לחצו כאן)

ברכות והרצאת פתיחה - לחצו כאן להקלטה

רוני הולר, מנהל המרכז ללימודי מוגבלות, בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית, האוניברסיטה העברית

שלי הרשקו, דיקנית הסטודנטים, בצלאל

אורי ברטל, המחלקה לתרבות חזותית וחומרית

 

לשחק עם המוגבלות: תמרונים במציאות חברתית אייבליסטית - לחצו כאן להקלטה

נילי ברויאר, רכזת אקדמית, המרכז ללימודי מוגבלות, האוניברסיטה העברית                       

 

מופע: "דואט אינטימי" - ורטיגו כח האיזון, מרכז למחול משולב - לחצו כאן להקלטה של השיחה לאחר המופע

 

 

 מושב 1 - מוגבלות באמנויות

יו"ר: שירלי ורנר, ראשת תוכנית המוסמך, בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית, האוניברסיטה העברית

אנתרופולוגיה של מגוון תנועתי: תרגום גופני ומודעות קינסתטית במחול משולב

גילי המר, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והתכנית ללימודי תרבות, האוניברסיטה העברית

ייצוגי חירשות בקולנוע: בין שמיעתנות לסימני התנגדות

ננה בר, החוג ללימודי מגדר ונשים, אוניברסיטת תל אביב

שידרוג היצירה המפורקת

עידו גרינגרד, אמן רב-תחומי, אדריכל ובמאי

ה'אחר' האחרון בפרפורמנס: הופעתו של הקריפ

נירה מוזר, החוג לאמנות התיאטרון, אוניברסיטת תל אביב

 

מושב 2 - מוגבלות בעיצוב

יו"ר: יונה וייץ, המחלקה לתרבות חזותית וחומרית, בצלאל

איך מעצבים סמל לנכות שאינה נראית ואיך עונים לשאלה "מתי זה זמן?"

רותי קנטור, המחלקה לתקשורת חזותית והמחלקה לתרבות חזותית וחומרית, בצלאל

בין קוטור לאופנה נגישה

גיל יהושע דרייפוס, מעצב אופנה ותכשיטים, יזם בתחום נגישות ומרצה

עיצוב מאפשר מול עיצוב מקבע

דנה יחיא שווקמן, מעצבת תעשייתית, מרצה, המחלקה לעיצוב תעשייתי, המכון הטכנולוגי חולון

עיצוב מכליל ככלי לשינוי חברתי

שנית אדם, המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל

 

מופע ושיחה: "והסלע תלוי ברוח" / תמר בורר, כוריאוגרפית ורקדנית

 

מושב 3 - מוגבלות באדריכלות

יו"ר: נעמי מאירי דן, המחלקה לתרבות חזותית וחומרית, בצלאל

אדריכלות בעיניים עצומות

נועם גליקפלד, אדריכל, הטכניון

יסודות מכילים: חשיבותם של לימודי שוויון, נגישות והכלה בבתי הספר לאדריכלות

ליאת הולנדר, אדריכלית ומורשית נגישות, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

התגלמות בחשיבה הביקורתית של מוגבלות ואדריכלות: פרדיגמה חדשה לעיצוב מרחבים

רנדי גרבר, מנהלת מרחבים מרפאים

״חריג בנוף״: תכנון מרחבים חושיים לילדים בעלי מוגבלויות

טלי כהן-אנדרסון ואריאל בלונדר, אדריכליות, אינקלוד

 

 

תמונה של רוני הלר בתחילת הכנס

 

 

סדרת מפגשים וירטואלית ע"ש מילי בלום ז"ל בנושא- אוטונומיה ובחירה: מבט בינלאומי ומקומי על עיצוב מדיניות רווחה עבור אנשים עם מוגבלות

המרכז ללימודי מוגבלות שמח להזמינכם/ן לסדרת מפגשים בנושא אוטונומיה ובחירה בשירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות. בסדרה, בה יקחו חלק חוקרים/ות מובילים מהעולם, נבקש ללמוד מהניסיון הבינלאומי כיצד ניתן לעצב בישראל שירותי רווחה תומכי קהילה, בחירה ואוטונומיה עבור אנשים עם מוגבלות.


בשני המפגשים הראשונים נתמקד ברעיון של שירותים מכווני אדם ובאתגרים שביישום מודלים של "תקציב אישי". במפגש השלישי נבחן את הסוגיה של כשרות משפטית וההיבטים המגדריים שלה. במפגש האחרון נקיים פאנל מסכם, בהשתתפות פעילים/ות חברתיים/ות, קובעי/ות מדיניות וחוקרים/ות, ובו נדון בתובנות העולות מהניסיון הבינלאומי וכיצד הן משפיעות על תהליכים לעיצוב מדיניות בישראל.

להרשמה: https://forms.gle/cpf8ozc5kcGM1JvJ9

לינק לזום של המפגשים: https://huji.zoom.us/j/3128048322‏


פירוט מפגשים:
5.10.21 יום שלישי 14:00-12:30
Prof. Peter Beresford, Visiting Professor, University of East Anglia, UK and Co-Chair, Shaping our lives -  Towards effective user-led support

במפגש זה נארח את פרופ' פיטר ברספורד, פרופסור אורח באוניברסיטת מזרח אנגליה בבריטניה, ויו"ר משותף של ארגון Shaping Our Lives. המפגש יעסוק בשאלה כיצד ניתן לעצב שירותי רווחה ותמיכה בהם יש למשתמשי השירותים מעורבות, אוטונומיה ושליטה.

הדיון של פרופ' ברספורד, מהחוקרים המובילים בתחום של מעורבות משתמשי שירותים, ישען על מחקריו בבריטניה וכן על הפרספקטיבה שלו כמשתמש שירותים. את המפגש תנחה ד"ר ענת גרינשטיין והוא יכלול שאלות ותשובות עם הקהל, וכן תגובה של מר יואב קריים, מנהל שותף של האשכול לשינוי חברתי בבית איזי שפירא.

 

לצפייה בהקלטה של המפגש - https://youtu.be/O_due4NAd0M

לצפייה בתמלול של המפגש -  https://docs.google.com/document/d/1Y9razc1F70-p12AaqK_qJyvILgVKaV8I/edit?usp=sharing&ouid=105811675659653528745&rtpof=true&sd=true

 

 

2.11.21 יום שלישי 12:00-10:30

שירות מכוון אדם ומודל תקציב אישי - הזדמנות לבשורה בשירותי רווחה?

הרצאה של פרופ' ג'מה קארי, מנהלת אקדמית של המרכז להשפעה חברתית UNSW בסידני, אוסטרליה
מגיבה: עו"ד ועו"ס לירון דוד, סמנכ״לית מדיניות ופעילות בינלאומית, עמותת אנוש 

המודל של שירות מכוון אדם, ובתוכו מנגנון של תקציב אישי, טומן בתוכו פוטנציאל רב לקידום האוטונומיה, השליטה והבחירה של אנשים עם מוגבלות. התפיסות העומדות בבסיס מודל חדשני זה שונות ולעיתים אף מנוגדות: מצד אחד, תפיסה המדגישה זכויות אדם, הוגנות ושוויון, ומצד שני תפיסה הרואה באזרחים צרכנים ומעלה על נס את יעילות השוק החופשי. מחד, שילוב זה של תפיסות הוא במידה סוד קסמו הפוליטי של המודל והיכולת לייצר סביבו הסכמה של צדדים פוליטיים שונים. מאידך, שילוב זה גם עשוי להוביל לצמצום משמעותי של שירותי הרווחה ו/או פגיעה באיכותם. 

דוגמא בולטת למורכבות זו ניתן למצוא במקרה האוסטרלי, שם נערכת בשנים האחרונות הרפורמה השאפתנית והבולטת ביותר בתחום זה. בהרצאתה תבקש פרופ' ג'מה קרי ללמוד מהניסיון האוסטרלי ומהניסיון הבינלאומי המתגבש, על ההזדמנויות והאתגרים השונים ביישום מודל שירות מכוון אדם ומנגנונים של תקציב אישי. לאחר הרצאתה  תגיב עו"ס עו"ד לירון דוד ותתייחס להיבטים ברגולציה של שירותי רווחה מופרטים ומכרזים וכן יהיה זמן לשאלות מן הקהל.
לצפייה בהקלטה של המפגש - https://youtu.be/DMgox4UoUfk

 

23.11.21 יום שלישי 14:00-12:30
להיות בת אדם: על כשרות משפטית, פרקטיקות של מחיקת אנושיות, מוגבלות ומגדר

הרצאה של ד"ר אנה ארשטיין-קרסלייק, הפקולטה למשפטים NUI Galway (אירלנד)
מגיב: יותם טולוב, דוקטורנט למשפטים באוניברסיטת חיפה

אחת מזכויות היסוד של אזרחים במדינה דמוקרטית הינה הזכות לכשרות המשפטית. זכות זו מאפשרת, בין השאר, לבצע פעולות משפטיות יומיומיות — מחתימה על חוזה ועד אישור פעולה רפואית. המפגש יעסוק בהיבטים מגדריים של כשרות משפטית תוך מיקוד בחוויות הייחודיות של נשים עם מוגבלות שנשללה מהן הזכות לקבלת החלטות על חייהן (למשל על ידי מינוי אפוטרופוס).
בהרצאתה, תסקור ד"ר אנה ארשטיין-קרסלייק, מהחוקרות המובילות בעולם בחקר זכויות של אנשים עם מוגבלות, את התפיסות הסטיגמתיות שהובילו במהלך ההיסטוריה לשלילה זו, וכן את הפרקטיקות העכשוויות המגבילות את זכותן לקבל החלטות. מטרת ההרצאה היא להאיר את הצרכים הייחודיים של נשים ומיעוטים מגדריים עם מוגבלות בבואן לממש את זכותן לכשרות משפטית.
לאחר ההרצאה יגיב יותם טולוב בנושא ״היום שאחרי - האם רפורמות הכשרות המשפטית בעולם הביאו לשינוי?"

להרשמה - https://forms.gle/vGFYVyRFg95EKhnNA
להוספת המפגש ליומן גוגל - לחצו כאן
לינק לזום - https://huji.zoom.us/j/3128048322

 

 

7.12.21 יום שלישי 14:30-12:30
שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות: לאן עכשיו? (פאנל בעברית)

להוספת המפגש ליומן גוגל - לחצו כאן


המפגשים יתקיימו באופן וירטואלי דרך תוכנת זום. תזכורת למפגש יחד עם לינק לזום ישלח לנרשמים/ות לפני המפגש. 
למעט המפגש האחרון, שאר המפגשים יתקיימו רובם באנגלית אך ילוו בתמלול סימולטני לעברית. 

לשאלות ופרטים נוספים - Disability.studies@mail.huji.ac.il

 

 

עתיד נגיש – כשעתיד ומוגבלות נפגשים /// כנס שנתי ללימודי מוגבלות ע"ש מילי בלום תש"פ-2020

הכנס השנתי הבינלאומי של המרכז לשנת תש"פ נערך בתחילת ספטמבר 2020 דרך תוכנת זום הפגיש חוקרים/ות בכירים מחו"ל עם חוקרות מובילות מהארץ ודוברים/ות מגוונים משדה המוגבלות. התחקינו בכנס אחר הפנטזיה על עתיד "טוב יותר" שמשמעה לרוב היעלמות של המוגבלות מחיינו. בהמשך לקריאתה של חוקרת לימודי המוגבלות אליסון קייפר ליצור "עתידים נגישים", הכנס הבינלאומי של המרכז ללימודי מוגבלות הוקדש השנה לנושא העתיד ולשאלה "כיצד ניתן ליצור עתיד נגיש יותר עבור א.נשים עם מוגבלויות?" במקום לדמיין עתיד שבו א.נשים עם מוגבלויות הם "בעיה" או "טעות" שיש "לתקן", ניסינו לדמיין עתיד שבו הם זוכים לקבלה ולהערכה ומהווים חלק אינטגרלי מהחברה. תחת כיוון חלופי זה, הכנס עסק בחיבור שבין מוגבלות,  טכנולוגיה, מדיה דיגיטלית ומדיניות.

 

תוכנית הכנס יחד עם לינקים להקלטות ותמלולים:

מפגש ראשון - לחצו כאן להקלטה | לחצו כאן לתמלול (הסשן באנגלית, התמלול בעברית)

ברכות ודברי פתיחה: ד"ר רוני הולר, ראש המרכז ללימודי מוגבלות; אפרת שטרן, מנהלת "ישראל מעבר למגבלות", הג'וינט; וג'ים בלום, חבר הנהלה באגודת הידידים האמריקאים של האוניברסיטה העברית

הזכות האנושית לנגישות דיגיטלית בעבודה ובחיים / פרופ' קייטי אליס, אוניברסיטת קרטין, אוסטרליה

מגיבה: ד"ר כרמית-נעה שפיגלמן, החוג לבריאות נפש קהילתית, אוניברסיטת חיפה

דיון בהשתתפות הקהל

 

מפגש שני - לחצו כאן להקלטה | לחצו כאן לתמלול (הסשן באנגלית, התמלול בעברית)

יצירת עתיד נגיש בעידן טכנולוגי ואייבליסטי / ד"ר גרגור וולברינג, אוניברסיטת קלגרי, קנדה

מגיבה: נילי ברויאר, המרכז ללימודי מוגבלות, האוניברסיטה העברית

דיון בהשתתפות הקהל

 

מפגש שלישי - לחצו כאן להקלטה | לחצו כאן לתמלול (הסשן באנגלית, התמלול בעברית)

לימודי אייבליזם: סכנה לאינטרסים של א.נשים עם מוגבלות או הזדמנות לאיחוד מאבקים? / פרופ' פיונה קומארי קמפבל, אוניברסיטת דנדי, סקוטלנד

מגיבה: ד"ר ענת גרינשטיין, אישה לאישה - מרכז פמיניסטי חיפה

דיון בהשתתפות הקהל

 

מפגש רביעי - לחצו כאן להקלטה | לחצו כאן לתמלול (הפאנל בעברית)

חברה נגישה בעידן פוסט-קורונה / מנחה: ד"ר רוני הולר

פאנל בהשתתפות הדוברים/ות:

•            דנה דימנט, אקטיביסטית ויוצרת קולנוע

•            יותם טולוב, דוקטורנט למשפטים וחוקר במרכז מינרבה, אוניברסיטת חיפה

•            אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

•            יואב קריים, מנהל אשכול לשינוי חברתי, בית איזי שפירא

•            אפרת שטרן, מנהלת "ישראל מעבר למגבלות", הג'וינט

דברי סיכום ופרידה

 

תוכניית הכנס

 

 

ארכיון מפגשי שולחן עגול: הוראת לימודי מוגבלות בישראל

 

תשפ"א - שנה שלישית לפורום

26.01.21 מפגש שביעי של השולחן העגול בנושא "מחקר משתף - איך אפשר ללמד את זה?"

המפגש הראשון של השנה השלישית לפורום הוקדש לסוגית המחקר המשתף. מחקר משתף, תחת העקרון של "שום דבר עלינו בלעדינו" הוא אבן יסוד בלימודי מוגבלות. יחד עם זאת, הרבה פעמים אנחנו מוצאות את עצמנו ממליצות לסטודנטים.ות להמנע מביצוע מחקר משתף, בשל המורכבות הטכנית, הבירוקרטית ודרישות הזמן הכרוכות בכך. במהלך המפגש דנו באלו שינויים יאפשרו לשלב מחקר משתף בהוראת לימודי מוגבלות ובעיקר בקורסים וסמינריונים. במהלך המפגש הרצו ד"ר ענת גרינשטיין וד"ר קרוליין גוטמן ולאחר מכן התקיים דיון בהשתתפות הקהל.

המפגש התקיים בזום, לצפייה בהקלטת האירוע לחצו כאן

 

תש"פ - שנה שנייה לפורום

25.11.19 מפגש רביעי של השולחן העגול בנושא "בין תיאוריה לשטח: להתמודד עם הפער במסגרת הוראת לימודי מוגבלות".

המפגש הראשון של השנה השנייה לפורום הוקדש לפערים שבין הוראת תיאוריה ביקורתית לבין העבודה בשדה המקצועי, למשל בעבודה סוציאלית או בריפוי בעיסוק. בעוד לימודי מוגבלות מושתתים על חשיבה ביקורתית אודות מוגבלות, חברה ותרבות ניכר כי השטח פעמים רבות משקף מציאות אייבליסטית, מפלה ומדירה. בפעמים אחרות, המציאות התעסוקתית היא בעיקר אפורה, טכנית וטרודה בכיבוי שרפות, כלומר רחוקה מההבטחה הגלומה בתיאוריה הביקורתית ובחזונה לצדק חברתי. במציאות שכזו עולות השאלות: באיזו מידה העקרונות הפוליטיים והאתיים שאנו מחנכות,ים אליהם בלימודי מוגבלות יכולים להתממש בשדה המקצועי הנוכחי? כיצד הפער בין האידיאלים לשטח פוגש את הסטודנטיות במקצועות הבריאות, הטיפול והרווחה והאם יש בו כדי לעורר תסכול והתנגדות? וכשמידת ההשפעה שיש לסטודנטיות ועובדות צעירות על השדה המקצועי היא נמוכה, האם החשיבה הביקורתית הופכת לרועץ? המפגש כלל שתי נקודות מבט משלימות: אחת שהציגה את הדילמות וההתמודדות עם הסוגיה מהצד של המרצה והשנייה שסיפרה אודות המתחים והמורכבויות שבתהליך הלמידה מהעמדה של הסטודנטית ומי שהחלה לעבוד בשדה המקצועי. מציגות: ד"ר מיכל הופמן, מרצה בסוציולוגיה ולימודי מוגבלות בחוגים לריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. סמאח עבאס, עו"ס עם מוגבלות שעובדת במזרח ירושלים.

לתמלול: לחצ/י כאן.

 

19.02.20 מפגש חמישי של השולחן העגול בנושא "חווית הנכות: מקומן של סימולציות של מוגבלות בהוראה".

המפגש עסק במקומן של סימולציות של מוגבלות בהוראה, כלומר פעילויות שמטרתן להעביר את חווית המוגבלות לאנשים ללא מוגבלות (או ללא אותה מוגבלות). מה מטרת סימולציות מעין אלה? האם יתכנו מטרות שונות בהקשרים אקדמיים שונים (לימודי מוגבלות/לא לימודי מוגבלות)? אילו תכנים ומסרים עוברים או צריכים לעבור בסימולציות אלו? האם וכיצד ניתן להעביר חווית נכות/מוגבלות? המפגש התחיל עם שתי הרצאות ולאחריהן התקיים דיון פתוח: גילי המר מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית - "סימולציות של מוגבלות במרחב התרבותי ובהוראה: בין חוויה רב-חושית לחד-מימדית". ההרצאה תתבסס  על ספרה: עיוורון מבעד למראה – ביטויים פרפורמטיביים של עיוורון, מגדר וגוף (Blindness through the Looking Glass – The Performance of Blindness, Gender, and the Sensory Body). גב' דורית טריואקס, מנהלת מסעדת Blackout, ומר מוחמד שקור, מדריך סדנאות ורכז נגישות, מרכז "נא לגעת" - "נא לגעת בחושך – תפקיד החושך ככלי להמחשת מוגבלות וזהו".

לתמלול: לחצ/י כאן.

 

2.7.20 מפגש שישי של השולחן העגול בנושא "ללמד לימודי מוגבלות במציאות משתנה – כשהשטח פוגש את הכיתה

המפגש השישי של השולחן העגול להוראת לימודי מוגבלות שנערך בזום בשל מגפת הקרונה בשיתוף פעולה אקדמי של המרכז ללימודי מוגבלות באוניברסיטה העברית, פורום חיפה ללימודי מוגבלות שבאוניברסיטת חיפה והצוות המוביל את תחום לימודי המוגבלות בקריה האקדמית אונו. עד כה דנו בדילמות שונות הקשורות להוראת לימודי מוגבלות באקדמיה הישראלית, ביניהן הוראת לימודי מוגבלות לאנשי מקצועות הבריאות והרווחה, תפקידן של הרצאות אורחות בהוראת לימודי מוגבלות, סימולציות בהוראה ועוד.

המפגש התחיל עם שתי הרצאות קצרות ולאחריהן התקיים דיון פתוח בדילמות שהוצגו: "נעים מאוד - הדרה: דילמות בהוראת לימודי מוגבלות בתקופת הקורונה" / ד״ר נועה טל אלון, רכזת ההתנסות המעשית במיקוד שילוב והכלה, החוג לחינוך וחברה. הקריה האקדמית אונו. "אתגרים בהוראה: כאשר המציאות הסוציו-פוליטית פוגשת את המוגבלות- מצבם של הערבים בישראל" / ד״ר וידאד מסאלחה, רכזת מיקוד שילוב והכלה, החוג לחינוך וחברה – מסלול  מזרח ירושלים. הקריה האקדמית אונו. 

להקלטת המפגש: לחצ/י כאן

 

תשע"ט - שנה ראשונה לפורום

9.5.18 מפגש ראשון של השולחן העגול בנושא "הוראת לימודי מוגבלות באקדמיה הישראלית: סוגיות ולבטים" 
במפגש ראשון מסוגו, התכנסנו סביב שולחן עגול על מנת לדון בסוגיות הנוגעות לאתגרים הייחודיים בהוראת לימודי מוגבלות. המפגש כלל הרצאות קצרות של ד"ר שגית מור, ד"ר נצן אלמוג, ד"ר עדי פינקלשטיין וד"ר רוני הולר- ולאחריהן נפתח הדיון למחשבות של כולם. במפגש נכחו מרצות ומרצים אשר מעבירים או מעוניינים להעביר קורסים בלימודי מוגבלות וכן סטודנטים ופעילים בתחום, המבקשים ליצור עבור סטודנטים מסגרות ניתוח ביקורתיות ביחס להיבטיה החברתיים של תופעת המוגבלות. 
לתמלול: לחצ/י כאן.

20.11.18  מפגש שני של השולחן העגול בנושא: "ללמד לימודי מוגבלות את אנשי המקצוע" 
המפגש דן בדילמות הקשורות בהוראת לימודי מוגבלות לאנשי מקצוע בתחומי הרפואה, השיקום, החינוך והרווחה.  במפגש התקיים שולחן עגול על מנת לדון בסוגיות אלו ובסוגיות דומות אשר עלו על ידי משתתפיו.
לתמלול: לחצ/י כאן.

11.4.19 מפגש שלישי של השולחן העגול  בנושא: "הרצאות אורחות: בין פורנו השראה לידע מתוך חוויה"
במפגש זה דנו בתפקידן של הרצאות אורחות בהוראת לימודי מוגבלות ובדילמות שהן מעוררות: מה מטרת מפגשים מעין אלה? האם יתכנו מטרות שונות בהקשרים אקדמיים שונים (לימודי מוגבלות/לא לימודי מוגבלות)? איך להימנע מ"פורנו השראה" ואיך לקדם ידע מתוך חוויה? מהם יחסי הכוח בתוכם נטועות הרצאות אלו – כוח של ידע, כוח כלכלי? אילו תכנים ומסרים עוברים או צריכים לעבור בהרצאות אלו? איך להבטיח שיעבור המסר שאני רוצה שיעבור – כמארח/ת וכמתארח/ת? ועוד. המפגש כלל הרצאות קצרות של אסנת להט וד"ר כרמית-נעה שפיגלמן, ולאחריהן דיון חופשי.

לתמלול: לחצ/י כאן.

שולחן עגול עברית

תמונה מהמפגש הרביעי של הפורום שהתקיים באוניברסיטה העברית בתאריך 25.11.19